system-identyfikacji-wizualnej

Nela Lewandowska

Pracuje w RDB Group od blisko roku. Zajmuje się tworzeniem podstawowej Księgi Znaku, rozbudowanego Systemu Identyfikacji Wizualnej oraz obsługą klienta biznesowego. Każdy dzień w pracy traktuje jak grę logiczną i dzięki temu podejściu zawsze znajduje brakujący element. Lubi czytać kryminały, dlatego na jej biurku nie ma nierozwiązanych spraw.

System Identyfikacji Wizualnej – czy Ty też go potrzebujesz?

Z tego artykułu dowiesz się…

– czym jest System Identyfikacji Wizualnej?
– jakie elementy powinien zawierać?
– jakie są korzyści z posiadania SIW?

Obecnie na rynku stale pojawiają się nowe marki i produkty rywalizujące o uwagę i zainteresowanie konsumentów. By Twoja marka nie zginęła w tłumie, musisz wpaść w oko klientowi lub, mówiąc inaczej, sprawić, że Twoja marka zostanie zapamiętana. Czy wystarczy w tym celu stosować jedynie logo? Wiele popularnych firm buduje rozpoznawalność poprzez wykorzystywanie identyfikacji wizualnej w swojej strategii marketingowej – komu czerwona puszka nie kojarzy się z Coca-Colą, a biało-fioletowa żelka z marką Play? Wystarczy dobrze opracowany System Identyfikacji Wizualnej, by skojarzenie z marką było oczywiste.

Czym w takim razie jest System Identyfikacji Wizualnej? Najprościej ujmując, SIW to specyfikacja wizualna marki, w której zawarte są wszelkie istotne oznaczenia stosowane przez firmę wraz z zasadami i standardami ich użytkowania.

Głównym celem tworzenia SIW jest uzyskanie przejrzystej identyfikacji wizualnej marki, nawiązującej do posiadanego logotypu i wartości, które wyznacza. By ten cel osiągnąć, należy ściśle bazować na Księdze Znaku Marki. Tylko w oparciu o jej elementy można zbudować spójną identyfikację wizualną, którą odbiorcy łatwo będą kojarzyć z Twoją firmą. Więcej o Księdze Znaku dowiesz się w naszym poprzednim wpisie.

Zakres opracowania systemu może być bardzo rozbudowany – w zależności od potrzeb i aspektów, w których marka chce się rozwijać oraz obszarów, w których chce się wyróżnić na tle konkurencji. Im bardziej szczegółowy zakres, tym większe pole jego oddziaływania na odbiorców, a co za tym idzie wzrost rozpoznawalności marki.

„Pamiętaj jednak, że aby skutecznie budować wizerunek marki należy zachować spójność wszystkich jej elementów wizualnych i konsekwentnie kierować się wytycznymi zawartymi w SIW.”

Identyfikacja wizualna firmy powinna być widoczna i czytelna dla odbiorców zewnętrznych – klientów, konkurencji, jak i wewnętrznych – Twoich pracowników. Standardowe opracowanie można podzielić na trzy główne części:

  1. Symbole firmy i kreacja graficzna
  2. Materiały wewnętrzne firmy
  3. Materiały promocyjne

Symbole firmy to zwykle logo wraz z kolorystyką i typografią. Zdarza się, że firma posiada również godło lub herb, które także są ważnymi elementami systemu identyfikacji. Kreacja graficzna, czyli tzw. key visual to natomiast graficzny motyw przewodni, który jest spójny z wizerunkiem marki, ale wcale nie musi być częścią logotypu. Zachowanie powtarzalności motywu w materiałach firmowych pozwoli odbiorcom na zapamiętanie Twojej marki. Czy Tobie również motyw gwiazdy i zielony kolor od razu na myśl przywodzi markę Heineken? Właśnie dlatego firmy wykorzystują w komunikacji kreacje bazujące na skojarzeniach i elementach charakterystycznych marki.

Materiały firmowe to wszelkie druki i materiały wewnętrzne firmy – wizytówki, typografie firmowe, papier firmowy, pieczątki, sposób oznakowania odzieży firmowej, wzory pism. Ujęcie tych elementów w SIW, pozwoli na usystematyzowanie oznaczeń wykorzystywanych w firmie.

W materiałach promocyjnych można zawrzeć zarówno katalog gadżetów reklamowych firmy, jak i stałe wytyczne dotyczące kompozycji materiałów marketingowych – ulotek, rollupów, folderów czy innych zewnętrznych elementów identyfikacji, np. samochodów firmowych i kompozycji wystawienniczych.

Stworzenie Systemu Identyfikacji Wizualnej ma bardzo ważny, określony cel – uspójnienie tożsamości Twojej marki i kreowanie jej pozytywnego wizerunku. Jeżeli jest on odpowiednio przemyślany i wyróżniający przekaże wartości i pozycję Twojej firmy na rynku. Ponadto jest istotnym i bardzo przydatnym narzędziem marketingowym – baza gadżetów w SIW pozwoli Ci zaoszczędzić czas na wyszukiwanie odpowiednich materiałów na konferencje i targi, a różnorodność rozwiązań zapewni Ci dotarcie do szerokiego grona odbiorców.

„System Identyfikacji Wizualnej powinien zmieniać się i rozwijać, aby sprostać wymaganiom klientów, dlatego należy patrzeć na SIW jako na proces, a nie jednorazowe działanie.”

Wykreowanie dobrze funkcjonującego systemu wymaga wykonania obszernej analizy marki, znalezienia elementów wyróżniających oraz stworzenia struktury całego systemu, który z czasem będzie modyfikowany i rozbudowywany. Warto więc powierzyć stworzenie SIW agencji reklamowej, która w pełnym zakresie przygotuje go i zadba o jego wizualne aspekty. Dzięki temu skorzystasz z ich doświadczenia i unikniesz kosztownych błędów.

Wtorki z RDB

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *