Damian Marchlewski3 lata temu

Jak zaprojektować logo, które spodoba się klientowi?

Z tego artykułu dowiesz się…

– z czego składa się logo?
– jak znaleźć pomysł na świetne logo
– jakie cechy powinien zawierać idealny znak?

Jeśli projektowanie logo kojarzy Ci się z pracą w programie komputerowym, to zapominasz o niezwykle ważnych etapach całego procesu, które przeważnie dzieją się wcześniej. Niejedno logo powstało najpierw na kartce papieru, by wielokrotnie zmienić swoją formę, zanim zostało zaprezentowane światu.

Jakie elementy składają się na projekt logotypu?

  • cel wizerunkowy
  • mapa myśli
  • inspiracja
  • szkic
  • prostota
  • uniwersalność
  • księga znaku

Cel wizerunkowy – logo to symbol marki, powinno przekazywać jej styl. Logo instytucji publicznej musi być poważne i stonowane, natomiast studia tatuażu może być urozmaicone. Nie zawsze jednak, musi być dosłowne. Doskonałym przykładem jest Nike, zapewne każdy w Was ma je teraz przed oczami. W tym znaku nie ma butów, ubrań, ale jest sportowy charakter.

Mapa myśli – napisz na kartce kilka głównych słów, które oddają charakter firmy. Kolejno wypisz do nich skojarzenia. Na tym etapie powstają pierwsze pomysły, które są symbolicznym wyrazem marki. Warto też dać sobie czas na przemyślenia. Gdy budzisz się kolejnego dnia, do głowy mogą przyjść nowe, niewymuszone pomysły. Opłaca się również zrobić burzę mózgów – ile głów, tyle pomysłów.

Inspiracja – chyba każdy znany artysta miał swoją muzę. Nie chodzi tu o kopiowanie pomysłów konkurencji – przeciwnie, chodzi o to, żeby się wyróżniać. Stwórz pewnego rodzaju moodboard, może to być nawet folder z plikami, które na kierunkują drogę projektów.

Szkic – zanim zaczniesz projekt komputerowy, weź kartkę, ołówek i szkicuj pomysły, które wpadną ci do głowy. Kolejno każdy odrębny szkic powiel, jednocześnie go udoskonalając i zmieniając poszczególne elementy. Warto ustawić ramy czasowe dla jednego szkicu. Przykładowo może to być jedna minuta. Im krócej szkicujesz poszczególny projekt, tym większa szansa, że się dobrze przyjmie. W ten sposób zaoszczędzisz sporo czasu i pobudzisz wyobraźnię.

Prostota – siła w prostocie! Kiedy logo jest zbyt skomplikowane, składa się z wielu elementów, zaczyna przypominać ilustrację… traci na mocy, przestaje być czytelne i łatwe do zapamiętania.

Uniwersalność – nie wystarczy to, że logo wygląda dobrze na kartce i w programie komputerowym. Nawet jeśli na ten moment będzie wykorzystane tylko na stronie internetowej, być może za jakiś czas pojawi się potrzeba wygrawerowania, wyhaftowania i umieszczenia go w jakimś materiale drukowanym w różnych wielkościach. Pamiętaj, że dobre logo jest ponadczasowe, wielkie firmy przez kilkanaście lat nie zmieniają tego znaku.

Księga znaku – powinny być w niej zapisane zasady korzystania z logo. Jeśli pierwszy raz zetknąłeś się z tym hasłem lub chciałbyś zgłębić wiedzę na ten temat i nie przeczytałeś mojego poprzedniego wpisu, zapraszam Cię do krótkiej lektury.

Należy też pamiętać, że logo tworzymy dla klienta. Ważny jest brief (wytyczne odnośnie projektu) i konsultacje, za którymi zawsze stoją poprawki. Często zdarza się tak, że klient zbyt mocno ingeruje w projekt, zmienia go według własnych upodobań i nie kieruje się naszymi sugestiami. Dochodzi do momentu, w którym projekt nie do końca nam się podoba, ale za to klient jest zadowolony i uzyskał efekt, o który mu chodziło. Jest też tak, że klient przyzna ci rację i odejdzie od swojej koncepcji. Wniosek? Klient ma rację, ponieważ ostatecznie on będzie korzystał z tego produktu. Oczywiście przyda się w takich sytuacjach dar przekonywania poparty doświadczeniem.

Na koniec przykłady dobrego logo. Oto znaki, które, poza tym, że są rozpoznawalne, same w sobie są pomysłowe i oryginalne.

Logo Apple to symbol prostoty, klasy i świeżości. Ponadczasowe logo, które ma potężną wartość.

FedEx to firma kurierska, która w swoim logo sprytnie przemyciła strzałkę, symbolizującą szybkość usług.

Logo Twittera, choć proste, opiera się na bardzo przemyślanej strukturze. Jest zbudowane w całości na bazie okręgów.

Znak Ed’s Electric to przykład umiejętnego wykorzystania pustej przestrzeni. Patrząc na znak widzimy albo wtyczkę włączaną do gniazdka, albo literę E.

Music Factory ma minimalistyczne, a zarazem kompletne logo. Tutaj możemy ujrzeć fabrykę, jak i klawiaturę fortepianu, co jest dosłownym nawiązaniem do nazwy.

Logo WWF przedstawia czarno-biała pandę, jeden z gatunków, którego ochroną zajmuje się organizacja.

RDB News

Wszystkie

Marketing dla branży hotelarskiej
Branża hotelarska po okresie pandemii Covid-19 złapała drugi oddech. Marketing w tym sektorze stał się jeszcze bardziej niezbędnym procesem.

Kontakt

Porozmawiajmy!

Marketing Outsourcing

Stworzymy dla Ciebie dział marketingu i co miesiąc będziemy raportować o wynikach! Poprowadzimy media społecznościowe, płatne kampanie, polepszymy pozycjonowanie w Googlach, czy stronę www. Zapytaj co, jeszcze możemy dla Ciebie zrobić!

Branding

Tworzymy spójny wizerunek marki, która na tle konkurencji zapada w pamięć. Stwórz skuteczną strategię dla własnej marki i przybliż do siebie konsumentów.

Social Media

Kanały komunikacji są niezbędne w każdej firmie. Platformy społecznościowe wykorzystują elementy video, grafiki oraz copywriting. Przygotujemy strategię dla Twojej marki, która będzie kluczem do sukcesu i sprawi, że jej obecność w social media będzie spójna, regularna i sensowna.

Pozycjonowanie stron

Optymalizacja stron internetowych, która przyniesie zysk w postaci większej liczby wyświetleń, wejść, zapytań i konwersji na kluczowe frazy dla Twojego biznesu.

Video&Photo

Chcesz zbudować solidny content photo&video? Masz pomysł, ale brakuje Tobie osób do jego realizacji? Napisz do nas!

Konsultacje

Poszukujesz indywidualnej oferty? Zapraszamy do zapisów na konsultację, gdzie nasi specjaliści znajdą odpowiednie rozwiązanie dla Twojej działalności!

Praca

Wiesz co to marketing outsourcing i szukasz zgranego zespołu pełnego pomysłów i pasji?
Wysyłając formularz zgłoszeniowy potwierdzasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez ReklamaDlaBiznesu.pl Sp. z o.o. w Kobiernicach oraz przesyłanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na podany adres e-mail.