RTM, czyli o marketingu tu i teraz


Nela Lewandowska

Pracuje w RDB Group od ponad roku. Zajmuje się tworzeniem podstawowej Księgi Znaku, rozbudowanego Systemu Identyfikacji Wizualnej oraz obsługą klienta biznesowego. Każdy dzień w pracy traktuje jak grę logiczną i dzięki temu podejściu zawsze znajduje brakujący element. Lubi czytać kryminały, dlatego na jej biurku nie ma nierozwiązanych spraw.

RTM, czyli o marketingu tu i teraz

Z tego artykułu dowiesz się…

– czym jest Real Time Marketing
– czym się kierować przy tworzeniu treści RTM
– jak popularne marki wykorzystują Real Time Marketing

Na pewno niejednokrotnie spotkałeś się z „odpowiedziami” różnych marek na bieżące wydarzenia sportowe, polityczne czy kulturalne występujące w formie grafiki, tekstu lub filmu. Ten sposób komunikacji to właśnie Real Time Marketing (RTM), czyli marketing w czasie rzeczywistym.

Real Time Marketing ma wzbudzać pozytywne emocje, zaskakiwać, a przede wszystkim angażować odbiorców. Jeśli chcesz, żeby Twoje działania przyniosły oczekiwany skutek musisz pamiętać o kilku ważnych zasadach:

  1. Działaj szybko!
    Na pewno wiesz doskonale, że dobre riposty to te pojawiające się natychmiastowo. Marketingowy refleks w tym przypadku jest istotny, ponieważ pokazuje świadomość i czujność Twojej marki. Największy potencjał dla RTM to dwie minuty, a nawet krócej, więc liczy się czas reakcji. Pamiętaj także, że przy głośnych i popularnych wydarzeniach działania RTM pojawiają jak grzyby po deszczu, więc im dłużej zwlekasz z publikacją swojego komentarza, tym bardziej znudzeni tematem są odbiorcy.
  2. Niech będzie zabawnie!
    Nie jest nowością, że użytkownicy mediów społecznościowych angażują się najchętniej i zdecydowanie najczęściej w treści rozrywkowe i humorystyczne. Lekka forma komunikatów zachęci odbiorców do aktywnego komentowania i dodawania swoich propozycji, co zadziała na Twoją korzyść.
  3. Trafiony, zatopiony
    Ważnym czynnikiem w RTM jest umiejętność dobrania do marki odpowiedniego wydarzenia, tak aby jego kontekst nawiązywał do Twojej usługi lub produktu. Bierz też pod uwagę odbiorców, do których kierujesz swoje komunikaty oraz charakter samej marki. Nie każda reakcja może okazać się celnym strzałem, zwłaszcza gdy w grę wchodzą tematy polityczne czy religijne.
  4. Miej oczy dookoła głowy
    Obserwuj uważnie, co dzieje się wokół. Pamiętaj, że możesz wykorzystać nie tylko światowe sensacje, ale również wydarzenia lokalne, które Twoi odbiorcy doskonale zrozumieją. Jeśli masz trudności w wyłapywaniu ciekawych wydarzeń warto skorzystać z narzędzi do śledzenia treści w internecie.

Dobra akcja reklamowa z wykorzystaniem Real Time Marketingu może podbić serca Twoich potencjalnych klientów i zapewnić Twojej marce rozgłos. Sprawne i przede wszystkim szybkie reagowanie na wydarzenia może też ocieplić wizerunek Twojej marki. Jeśli nie jesteś jeszcze przekonany do marketingu w czasie rzeczywistym lub nie wiesz jak się do tego zabrać, to poniżej przedstawiam kilka akcji reklamowych RTM w wykonaniu znanych marek.

Reakcje na zniszczenie obrazu Banksy’ego zaraz po sprzedaży na aukcji:

RTM w odniesieniu do Gwiezdnych Wojen w wykonaniu marki KFC:

Kostiumograf Gry o tron ujawnił, że do stworzenia futer bohaterów serialu z Nocnej Straży wykorzystywane są dywany z IKEA. Ekipa produkcyjna wycinana je i goli, aby kostiumy wydawały się prawdziwe. Niedługo po tej informacji IKEA zdecydowała się pokazać klientom, w jaki sposób mogą stworzyć swoje własne futro.

Na polskim rynku również mamy wiele ciekawych przykładów takich działań.

Możemy tu wspomnieć chociażby o reakcji na zniesienie wiz dla Polaków podróżujących do USA. Polski oddział Mastercard zamieścił poniższą grafikę, żartując w ten sposób ze swojego konkurenta.

Przegrany mecz polskiej reprezentacji piłkarskiej w Mistrzostwach Świata wywołał lawinę reakcji w mediach społecznościowych. Marka Nivea Men również podchwyciła ten temat.

Reakcja marki Żywiec pokazuje jak w łatwy sposób można uzupełnić długotrwałą kampanię reklamową o działania RTM. Poniżej reakcja na royal wedding.

Bez kategorii

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *