System Identyfikacji Wizualnej – czy Ty też go potrzebujesz?
Definicja Systemu Identyfikacji Wizualnej
Obecnie na rynku stale pojawiają się nowe marki i produkty rywalizujące o uwagę i zainteresowanie konsumentów. By Twoja marka nie zginęła w tłumie, musisz wpaść w oko klientowi lub, mówiąc inaczej, sprawić, że Twoja marka zostanie zapamiętana. Czy wystarczy w tym celu stosować jedynie logo? Wiele popularnych firm buduje rozpoznawalność poprzez wykorzystywanie identyfikacji wizualnej w swojej strategii marketingowej – komu czerwona puszka nie kojarzy się z Coca-Colą, a biało-fioletowa żelka z marką Play? Wystarczy dobrze opracowany System Identyfikacji Wizualnej, by skojarzenie z marką było oczywiste.
Czym w takim razie jest System Identyfikacji Wizualnej? Najprościej ujmując, SIW to specyfikacja wizualna marki, w której zawarte są wszelkie istotne oznaczenia stosowane przez firmę wraz z zasadami i standardami ich użytkowania.
Głównym celem tworzenia SIW jest uzyskanie przejrzystej identyfikacji wizualnej marki, nawiązującej do posiadanego logotypu i wartości, które wyznacza. By ten cel osiągnąć, należy ściśle bazować na Księdze Znaku Marki. Tylko w oparciu o jej elementy można zbudować spójną identyfikację wizualną, którą odbiorcy łatwo będą kojarzyć z Twoją firmą.
Zakres opracowania systemu może być bardzo rozbudowany – w zależności od potrzeb i aspektów, w których marka chce się rozwijać oraz obszarów, w których chce się wyróżnić na tle konkurencji. Im bardziej szczegółowy zakres, tym większe pole jego oddziaływania na odbiorców, a co za tym idzie wzrost rozpoznawalności marki.
„Pamiętaj jednak, że aby skutecznie budować wizerunek marki należy zachować spójność wszystkich jej elementów wizualnych i konsekwentnie kierować się wytycznymi zawartymi w SIW.”
Identyfikacja wizualna firmy powinna być widoczna i czytelna dla odbiorców zewnętrznych – klientów, konkurencji, jak i wewnętrznych – Twoich pracowników. Standardowe opracowanie można podzielić na trzy główne części:
- Symbole firmy i kreacja graficzna
- Materiały wewnętrzne firmy
- Materiały promocyjne
Symbole firmy to zwykle logo wraz z kolorystyką i typografią. Zdarza się, że firma posiada również godło lub herb, które także są ważnymi elementami systemu identyfikacji. Kreacja graficzna, czyli tzw. key visual to natomiast graficzny motyw przewodni, który jest spójny z wizerunkiem marki, ale wcale nie musi być częścią logotypu. Zachowanie powtarzalności motywu w materiałach firmowych pozwoli odbiorcom na zapamiętanie Twojej marki. Czy Tobie również motyw gwiazdy i zielony kolor od razu na myśl przywodzi markę Heineken? Właśnie dlatego firmy wykorzystują w komunikacji kreacje bazujące na skojarzeniach i elementach charakterystycznych marki.
Materiały firmowe to wszelkie druki i materiały wewnętrzne firmy – wizytówki, typografie firmowe, papier firmowy, pieczątki, sposób oznakowania odzieży firmowej, wzory pism. Ujęcie tych elementów w SIW, pozwoli na usystematyzowanie oznaczeń wykorzystywanych w firmie.
W materiałach promocyjnych można zawrzeć zarówno katalog gadżetów reklamowych firmy, jak i stałe wytyczne dotyczące kompozycji materiałów marketingowych – ulotek, rollupów, folderów czy innych zewnętrznych elementów identyfikacji, np. samochodów firmowych i kompozycji wystawienniczych.
Jak stworzyć System Identyfikacji Wizualnej?
Stworzenie Systemu Identyfikacji Wizualnej ma bardzo ważny, określony cel – uspójnienie tożsamości Twojej marki i kreowanie jej pozytywnego wizerunku. Jeżeli jest on odpowiednio przemyślany i wyróżniający przekaże wartości i pozycję Twojej firmy na rynku. Ponadto jest istotnym i bardzo przydatnym narzędziem marketingowym – baza gadżetów w SIW pozwoli Ci zaoszczędzić czas na wyszukiwanie odpowiednich materiałów na konferencje i targi, a różnorodność rozwiązań zapewni Ci dotarcie do szerokiego grona odbiorców.
„System Identyfikacji Wizualnej powinien zmieniać się i rozwijać, aby sprostać wymaganiom klientów, dlatego należy patrzeć na SIW jako na proces, a nie jednorazowe działanie.”
Systemy Identyfikacji Wizualnej, które sprawią, że wzrośnie wartość Twojej firmy
Czy jesteś w stanie wyobrazić sobie świat idealny? Harmonia i jasne zasady postępowania. Wszystko jest określone, zawarte w jednym dokumencie. Taki właśnie świat realiów działu marketing i PR, tworzymy po powstaniu długo wyczekiwanego SIW. Poświęcając czas na stworzenie Systemu Identyfikacji Wizualnej, inwestujesz w przyszłość Twoich pracowników i zyskujesz czas w przyszłości.
Czym jest identyfikacja wizualna?
Identyfikacja wizualna to system, który pozwala na zidentyfikowanie marki poprzez jej elementy wizualne. System ten składa się z logotypu, kolorystyki, czcionki i innych elementów, które są stosowane w materiałach promocyjnych danej marki. Koszt systemu identyfikacji wizualnej zależy od wielu czynników, takich jak rozmiar i skomplikowanie projektu. Identyfikacja wizualna jest bardzo ważna w procesie tworzenia wizerunku marki, ponieważ pozwala na stworzenie spójnego wizerunku, który jest łatwy do zapamiętania i rozpoznawania przez odbiorców.
Ile kosztuje system identyfikacji wizualnej?
Cena systemu identyfikacji wizualnej zależy od wielu czynników, takich jak skala projektu, stopień zaawansowania, a także czas i miejsce realizacji. Cena może się więc wahać do kilku tysięcy złotych do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Proste systemy identyfikacji wizualnej kosztują od 10 000 zł netto, zaawansowane systemy identyfikacji wizualnej kosztują nawet 100 000 zł netto w zależności od ilości szczegółów, które trzeba ustalić podczas realizacji.
Czas na stworzenie systemu identyfikacji wizualnej trwa od 30 dni nawet do 12 miesięcy.
Jakie znaczenie ma identyfikacja wizualna Ci w procesie tworzenia wizerunku marki?
Dobrze zaprojektowana identyfikacja wizualna jest niezwykle ważna w procesie tworzenia wizerunku marki. Może ona pomóc w budowaniu pozytywnego wizerunku marki, który jest jednym z kluczowych czynników wpływających na jej sukces. Identyfikacja wizualna może pomóc w odróżnieniu marki od jej konkurencji, a także wzmocnić jej tożsamość. Może ona także pomóc w budowaniu lojalności wobec marki oraz wpłynąć na pozytywne skojarzenia z nią. Uporządkowana identyfikacja wizualna wpływa na postrzeganie marki jako poukładanej, dobrze zorganizowanej i dbającej o detale.
Sprawdź, dlaczego duże firmy decydują się, na stworzenie SIW.
Zaczynamy od pytań:
- Czy masz stworzoną Księgę Znaku?
- Jakie działy/departamenty korzystają z logotypu?
- Gdzie jest i gdzie będzie umieszczone Twoje logo? Teraz, za rok, za 3 lata, za 5 lat.
To i wiele innych pytań stawiamy naszym Klientom. Sprawdź, jakie identyfikacje wizualnej mieliśmy okazję stworzyć. Dowiedź się, czy Twoja firma potrzebuje systemu identyfikacji wizualnej.
Współpraca
Naszą współpracę rozpoczynamy od konsultacji marketingowej, w której ustalamy priorytety i najważniejsze cele, które chcesz osiągnąć razem z nami.