Zuzanna Kowalska2 miesiące temu

Typy dopasowań słów kluczowych w Google Ads

Dopasowanie słów kluczowych jest potrzebne aby docierać do potencjalnych klientów i kontrolować budżet reklamowy. Dzięki czemu mamy dużą kontrolę nad tym, na jakie hasła wyszukiwania wyświetlają się nasze reklamy.

Zaczynając tworzenie kampanii reklamowej w wyszukiwarce Google niezbędnym krokiem jest wybór słów kluczowych, dzięki którym użytkownicy szukający naszych usług czy produktów, od razu znajdą właśnie naszą firmę. Jak widzicie, słowa kluczowe mają ogromną moc i to właśnie one w dużej mierze wpływają na sukces reklam.

Aby znaleźć odpowiednie słowa kluczowe możemy wykorzystać wiele bezpłatnych i płatnych narzędzi. Warto łączyć słowa uzyskane z kliku stron czy aplikacji, wtedy mamy większą szansę na dotarcie do potencjalnego odbiorcy. Samo dobranie słów kluczowych za pomocą planera Google, nie jest wystarczającym krokiem, aby móc już sobie pogratulować świetnej reklamy.

Musimy się wczuć w naszego klienta. Zadać sobie klika pytań, dzięki którym będziemy wiedzieć czego szuka typowy Kowalski zainteresowany naszą branżą.

  • Czy odbiorca reklamy zna naszą firmę i w wyszukiwarce wpisze jej nazwę?
  • Może chce się rozeznać, jak cenowo wyglądają nasze usługi?
  • A może sprawdzić, czy w okolicy dostanie dany produkt?

Co w sytuacji, w której ktoś wpisując nazwę naszej firmy popełni literówkę, bo przecież nie do końca pamięta jak to leciało? A może zamiast jednej rzeczy, którą oferujemy wpisze frazę w liczbie mnogiej? Gdybyśmy mieli dodać wszystkie możliwości kombinacji słów kluczowych wraz z odmianami, liczbą mnogą lub pojedynczą, literówkami czy błędami ortograficznymi nasza lista fraz przerosłaby nasze wyobrażenia i bardzo wydłużyłaby jeden z pierwszych etapów tworzenia reklamy. Dlatego w Google Ads poza ustaleniem samych słów kluczowych możemy również korzystać z ich dopasowań.

Czym jest dopasowanie słów kluczowych?

Dopasowanie to nic innego jak dostosowanie fraz kluczowych, aby docierać do potencjalnych klientów i kontrolować budżet reklamowy. Dzięki czemu mamy dużą kontrolę nad tym, na jakie hasła wyszukiwania wyświetlają się nasze reklamy. Aby móc ograniczyć wyświetlanie kampanii, bądź właśnie kierować reklamy do wielu odbiorców możemy zastosować jeden z 4 typów dopasowań:

  • Ścisłe
  • Do wyrażenia
  • Przybliżone
  • Z modyfikatorem przybliżenia

Dodatkowo możemy stosować wykluczenia, które zablokują możliwość wyświetlania naszych reklam odbiorcom, którzy chcieli wyszukać dane hasła. Warto poznać jak wyglądają różnice pomiędzy poszczególnymi typami, aby prawidłowo z nich korzystać.

Dopasowanie ścisłe

Jest najwęższym typem dopasowania. Dzięki zastosowaniu tej funkcji reklama wyświetli się użytkownikowi, który wpisał dokładnie nasze słowo kluczowe. Frazy kluczowe w tym dopasowaniu umieszcza się w kwadratowych nawiasach np. [firma sprzątająca].

Dopasowanie do wyrażenia

W tym przypadku cudzysłów będzie nam potrzebny, aby umieścić w nim słowo kluczowe. Wtedy reklama, którą utworzymy wyświetli się osobom wpisującym w wyszukiwarkę wyrażenie zawierające nasze frazy kluczowe w ustalonej przez nasz kolejności. Dla przykładu: jeżeli frazą kluczową, którą wybierzemy będzie „fryzjer w Gdyni” to nasza reklama wyświetli się użytkownikom wpisującym w Google zarówno frazę kluczową jak i frazę, do której zostaną dodane słowa na końcu jak i na początku np.:

  • dobry fryzjer w Gdyni;
  • tani fryzjer w Gdyni;
  • fryzjer w Gdyni strzyżenie.

Dopasowanie przybliżone

Jest tym, które jest domyślnym i najbardziej ogólnym ze wszystkich typów. Przyniesie największy ruch na stronie, a także będzie niemało kosztować. Algorytm dopasowania będzie kierował na naszą reklamę osoby szukające mniej lub bardziej zbliżonych produktów lub usług do oferowanych przez nas. Dotyczy to także synonimów, wyrażeń z błędami ortograficznymi, wyrazów bliskoznacznych i pokrewnych. Reklamy będą też pokazywane odbiorcom, którzy będą wpisywać słowa kluczowe bez zachowania ustalonej przez nas kolejności.  Nie potrzebujemy w tym przypadku żadnych dodatkowych symboli podczas dodawania słowa kluczowego do naszej kampanii.

Modyfikator dopasowania przybliżonego

Ten typ dopasowania jest pomiędzy dopasowaniem do wyrażenia, a przybliżonym. Dzięki niemu reklamy będą się wyświetlały na hasła zawierające słowo kluczowe, a także frazy dodane na początku i końcu, a także w środku naszych key words. Modyfikatory dopasowania przybliżonego pozwalają na to, aby wyświetlać reklamy po wyszukiwaniu bliskich odmian, wyrazów z błędami ortograficznymi, czy liczbie mnogiej, natomiast nie wyświetlą reklam po wpisaniu synonimów w wyszukiwarce. Aby użyć takiego modyfikatora niezbędne jest dodanie symbolu plusa (+).

Wykluczenia

Czy jako firma prowadząca salon piękności, chcielibyście wyświetlać swoje reklamy na hasło typu „Najgorsza kosmetyczka Warszawa”? A jeśli jesteście producentem zabawek to czy wyświetlenia reklam na frazę „darmowe zabawki Poznań” nie są marnowaniem pieniędzy? W końcu chcecie reklamować się w sieci jako specjaliści, osoby z doświadczeniem oraz chcecie sprzedawać swoje produkty, a nie rozdawać je za darmo. Użytkownicy, którzy szukają takich fraz z pewnością nie zostaną waszymi klientami, dlatego dobrze jest wykluczyć takie słowa, aby przede wszystkim zaoszczędzić budżet reklamowy. W tym przypadku niezbędne jest użycie symbolu minusa (-) przed słowem, które ma zostać wykluczone.

Wstawianie słów kluczowych

Ostatnią przydatną funkcją w kontekście key words w Google Ads jest wstawianie słów kluczowych. Funkcja ta pozwala na automatyczne uzupełnienie nagłówków reklamy hasłami, dzięki którym ta wyświetliła się użytkownikowi. Na przykład jeśli jesteś właścicielem księgarni możesz użyć kodu wstawiania słów kluczowych i w zależności czy Twój odbiorca szuka kryminału, czy książek dla dzieci takie właśnie propozycje zobaczy w nagłówkach Twoich reklam zamiast słowa książka. Co może go bardziej zachęcić do odwiedzenia Twojej witryny. Zwracanie na siebie uwagi nie gwarantuje konwersji, natomiast większy ruch na stronie i zainteresowanie naszą firmą daje większą szansę na odniesienie sukcesu.

Jaki typ dopasowania słów kluczowych należy więc stosować?

Na dobre kampanie reklamowe nie ma jednej recepty. Wszystko zależy od celu jaki chcemy osiągnąć publikując nasze reklamy. Dzięki płatnym kampaniom możemy sprawić, że klient dokona zakupu, pozna naszą markę, lub wypełni formularz czy zadzwoni. Dobieranie słów kluczowych nie powinno opierać się tylko na naszej intuicji. Powinniśmy dobierać tak słowa i ich dopasowania, aby osiągać założenia kampanii i zmieścić się w ustalonym budżecie reklamowym, w czym mogą pomóc testy. Testujcie różne warianty fraz kluczowych i ich dopasowań, aby w końcu wybrać te, które przyniosą największe korzyści dla Waszego biznesu.

RDB News

Wszystkie

Czy mogę reklamować się na nazwę innej marki? – czyli znaki towarowe w Google Ads.
W tym artykule dowiesz się czym są znaki towarowe i czy kategorycznie nie możesz wykorzystać ich w swoich reklamach.