Marcel Tworkowskirok temu

Dyrektywa Omnibus - czym jest i kogo dotyczy?

Nowy rok 2023 to czas zmian, także tych dotyczących organizacji oraz praw konsumentów. Dyrektywa Omnibus, czyli ustawa o prawach konsumenta ma zagwarantować kupującym przejrzystość ofert.

Sprawdź jakie zmiany dotyczyć będą konsumentów oraz jakie obowiązki będą nałożone na przedsiębiorstwa. 

Czym jest Dyrektywa Omnibus?

Dyrektywa Omnibus to nowelizacja praw konsumenta w połączeniu z ustawą o informowaniu o cenach towarów i usług. Jest to także ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Dyrektywa została uchwalona przez Unię Europejską 27 listopada 2019 roku — w Polsce jej wdrożenie planowane było na 2022 rok, lecz finalnie ustawa weszła w życie od 1 stycznia 2023 roku. Samo założenie dokumentu jest bardzo proste: uchronić konsumentów przed nieuczciwymi cenami, wprowadzając transparentność w przypadku obniżek i promocji.

Kogo dotyczy ustawa Omnibus?

Dyrektywa Omnibus dotyczy przedsiębiorców prowadzących zarówno działalność z handlem tradycyjnym, jak i e-commerce, czyli sklepy internetowe. Jeśli przedsiębiorca ma realny wpływ na ceny, podlega pod Dyrektywę Omnibus. Wyjątkiem są przedsiębiorcy, którzy pośredniczą w sprzedaży przedmiotów (np. Marketplace, internetowe platformy sprzedażowe).

Obowiązki związane z ustawą Omnibus

Dyrektywa Omnibus ma szczególne zastosowanie podczas ogłaszania przez przedsiębiorcę obniżek cen. Obniżanie kwoty za dany towar z ceny X na cenę Y, a także o procentowe obniżenie cen na przykład „-20%”, niezależnie czy sprzedawca obniża cenę na jeden, czy wiele produktów musi zostać ujawnione. Zgodnie z aktualnie przyjętymi normami, na cenie poza ceną standardową i promocyjną, musi pojawić się najniższa cena z ostatnich 30 dni kalendarzowych. Konsument ma więc możliwość zapoznania się z poprzednimi cenami. Takie działanie ma na celu zatrzymanie działań polegających na sztucznym zawyżaniu cen, a następnie obniżaniu.

Dyrektywa Omnibus – zmiana w buzz marketingu

Buzz marketing to inaczej marketing szeptany lub WoMM (World of Mouth Marketing). Jego działanie opiera się o usprawnienie wizerunku firmy np. za pomocą opinii. Dyrektywa Omnibus ogranicza działania buzz marketingu — zmiany będą odczuwalne szczególne w firmach posiadających duże ilości produktów, które do tej pory chętnie wykorzystywały opinie w sklepach internetowych oraz porównywarkach jako element promocji. Od stycznia 2023 roku opinie dotyczące produktów są weryfikowane – trzeba udowodnić, że produkty oraz opinie ich dotyczące pochodzą od konsumentów, którzy faktycznie używali lub nabyli dany produkt.

Sankcje dla przedsiębiorców 

W przypadku braku spełnienia obowiązków odnoszących się do informowania klientów o obniżonej cenie, przedsiębiorcom grożą kary finansowe w wysokości do 20 000 zł. Natomiast jeżeli naruszenia powtórzą się trzykrotnie w perspektywie 12 miesięcy – maksymalna wysokość kary to 40 000 zł. Jeśli dojdzie do naruszenia celowego przez podmiot w ilości większej niż 3 w stosunku rocznym, kara może wynieść nawet 2 000 000 zł. Za kontrole w tym zakresie oraz nakładanie kar odpowiada Inspekcja Handlowa. Nałożenie kar nie będzie możliwie, o ile od dnia stwierdzenia niewykonania obowiązku, upłynęły 3 lata, licząc od końca roku, w którym stwierdzono naruszenie tego obowiązku.

Dzięki Dyrektywie Omnibus konsumenci zyskali pewne korzyści dzięki możliwości zapoznania się z cenami tego samego produktu sprzed 30 dni i ustalenia, czy faktycznie obowiązująca promocja jest dla nich korzystna.

W każdym wypadku — wątpliwości należy zgłosić kancelarii prawnej, która nas obsługuje. 

Przedstawiony artykuł jest tylko swobodną interpretacją. Autor oraz administrator nie przyjmuje odpowiedzialności za straty poniesione przez jakiekolwiek osoby, które podjęły działania lub wstrzymały się od podjęcia działań na podstawie materiałów zawartych w niniejszej publikacji, niezależnie od tego, czy strata taka zostanie poniesiona wskutek zaniedbania, czy też innej przyczyny.

RDB News

Wszystkie

Marketing dla branży hotelarskiej
Branża hotelarska po okresie pandemii Covid-19 złapała drugi oddech. Marketing w tym sektorze stał się jeszcze bardziej niezbędnym procesem.

Kontakt

Porozmawiajmy!

Marketing Outsourcing

Stworzymy dla Ciebie dział marketingu i co miesiąc będziemy raportować o wynikach! Poprowadzimy media społecznościowe, płatne kampanie, polepszymy pozycjonowanie w Googlach, czy stronę www. Zapytaj co, jeszcze możemy dla Ciebie zrobić!

Branding

Tworzymy spójny wizerunek marki, która na tle konkurencji zapada w pamięć. Stwórz skuteczną strategię dla własnej marki i przybliż do siebie konsumentów.

Social Media

Kanały komunikacji są niezbędne w każdej firmie. Platformy społecznościowe wykorzystują elementy video, grafiki oraz copywriting. Przygotujemy strategię dla Twojej marki, która będzie kluczem do sukcesu i sprawi, że jej obecność w social media będzie spójna, regularna i sensowna.

Pozycjonowanie stron

Optymalizacja stron internetowych, która przyniesie zysk w postaci większej liczby wyświetleń, wejść, zapytań i konwersji na kluczowe frazy dla Twojego biznesu.

Video&Photo

Chcesz zbudować solidny content photo&video? Masz pomysł, ale brakuje Tobie osób do jego realizacji? Napisz do nas!

Konsultacje

Poszukujesz indywidualnej oferty? Zapraszamy do zapisów na konsultację, gdzie nasi specjaliści znajdą odpowiednie rozwiązanie dla Twojej działalności!

Praca

Wiesz co to marketing outsourcing i szukasz zgranego zespołu pełnego pomysłów i pasji?
Wysyłając formularz zgłoszeniowy potwierdzasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez ReklamaDlaBiznesu.pl Sp. z o.o. w Kobiernicach oraz przesyłanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na podany adres e-mail.