Sprawdź jakie zmiany dotyczyć będą konsumentów oraz jakie obowiązki będą nałożone na przedsiębiorstwa.
Czym jest Dyrektywa Omnibus?
Dyrektywa Omnibus to nowelizacja praw konsumenta w połączeniu z ustawą o informowaniu o cenach towarów i usług. Jest to także ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Dyrektywa została uchwalona przez Unię Europejską 27 listopada 2019 roku — w Polsce jej wdrożenie planowane było na 2022 rok, lecz finalnie ustawa weszła w życie od 1 stycznia 2023 roku. Samo założenie dokumentu jest bardzo proste: uchronić konsumentów przed nieuczciwymi cenami, wprowadzając transparentność w przypadku obniżek i promocji.
Kogo dotyczy ustawa Omnibus?
Dyrektywa Omnibus dotyczy przedsiębiorców prowadzących zarówno działalność z handlem tradycyjnym, jak i e-commerce, czyli sklepy internetowe. Jeśli przedsiębiorca ma realny wpływ na ceny, podlega pod Dyrektywę Omnibus. Wyjątkiem są przedsiębiorcy, którzy pośredniczą w sprzedaży przedmiotów (np. Marketplace, internetowe platformy sprzedażowe).
Obowiązki związane z ustawą Omnibus
Dyrektywa Omnibus ma szczególne zastosowanie podczas ogłaszania przez przedsiębiorcę obniżek cen. Obniżanie kwoty za dany towar z ceny X na cenę Y, a także o procentowe obniżenie cen na przykład „-20%”, niezależnie czy sprzedawca obniża cenę na jeden, czy wiele produktów musi zostać ujawnione. Zgodnie z aktualnie przyjętymi normami, na cenie poza ceną standardową i promocyjną, musi pojawić się najniższa cena z ostatnich 30 dni kalendarzowych. Konsument ma więc możliwość zapoznania się z poprzednimi cenami. Takie działanie ma na celu zatrzymanie działań polegających na sztucznym zawyżaniu cen, a następnie obniżaniu.
Dyrektywa Omnibus – zmiana w buzz marketingu
Buzz marketing to inaczej marketing szeptany lub WoMM (World of Mouth Marketing). Jego działanie opiera się o usprawnienie wizerunku firmy np. za pomocą opinii. Dyrektywa Omnibus ogranicza działania buzz marketingu — zmiany będą odczuwalne szczególne w firmach posiadających duże ilości produktów, które do tej pory chętnie wykorzystywały opinie w sklepach internetowych oraz porównywarkach jako element promocji. Od stycznia 2023 roku opinie dotyczące produktów są weryfikowane – trzeba udowodnić, że produkty oraz opinie ich dotyczące pochodzą od konsumentów, którzy faktycznie używali lub nabyli dany produkt.
Sankcje dla przedsiębiorców
W przypadku braku spełnienia obowiązków odnoszących się do informowania klientów o obniżonej cenie, przedsiębiorcom grożą kary finansowe w wysokości do 20 000 zł. Natomiast jeżeli naruszenia powtórzą się trzykrotnie w perspektywie 12 miesięcy – maksymalna wysokość kary to 40 000 zł. Jeśli dojdzie do naruszenia celowego przez podmiot w ilości większej niż 3 w stosunku rocznym, kara może wynieść nawet 2 000 000 zł. Za kontrole w tym zakresie oraz nakładanie kar odpowiada Inspekcja Handlowa. Nałożenie kar nie będzie możliwie, o ile od dnia stwierdzenia niewykonania obowiązku, upłynęły 3 lata, licząc od końca roku, w którym stwierdzono naruszenie tego obowiązku.
Dzięki Dyrektywie Omnibus konsumenci zyskali pewne korzyści dzięki możliwości zapoznania się z cenami tego samego produktu sprzed 30 dni i ustalenia, czy faktycznie obowiązująca promocja jest dla nich korzystna.
W każdym wypadku — wątpliwości należy zgłosić kancelarii prawnej, która nas obsługuje.
Przedstawiony artykuł jest tylko swobodną interpretacją. Autor oraz administrator nie przyjmuje odpowiedzialności za straty poniesione przez jakiekolwiek osoby, które podjęły działania lub wstrzymały się od podjęcia działań na podstawie materiałów zawartych w niniejszej publikacji, niezależnie od tego, czy strata taka zostanie poniesiona wskutek zaniedbania, czy też innej przyczyny.