Na pewno każdy twórca reklam w Google Ads wie, że ich treść nie jest do końca dowolna, a pisanie wszystkiego, co nam przyjdzie do głowy to nie najlepszą praktyką. Warto przemyśleć tworzone reklamy i przede wszystkim wiedzieć jakie treści czy praktyki są zakazane w Google Ads. Szkoda naszego czasu na tworzenie czegoś, co przez system nie przejdzie. Dlatego wychodzę do Was z pomocną dłonią i przedstawię Wam, czego nie wolno umieszczać w kampaniach i od jakich praktyk się powstrzymać, aby oszczędzić czas, nerwy i zyskać sukces.
Tworzenie Reklamy
Wyobraź sobie, że tworzysz pierwszą reklamę Swojego produktu. Powiedzmy wina bezalkoholowego – zdrowej alternatywy dla abstynentów. Masz naprawdę ciekawy i modny produkt, konkurencja jest spora, natomiast chcesz podbić Internet i zamierzasz skorzystać z reklamy w Google Ads.
Wybierasz słowa kluczowe, przygotowujesz treści reklam, jest to czasochłonne, gdyż reklama ma sprawić, że ludzie będą klikać i kupować. Wpisujesz wszystkie treści w panel tworzenia reklamy, dodajesz zdjęcia. System pokazuje, że ocena skuteczności reklamy jest świetna. Zostaje Ci tylko potwierdzić, czy chcesz utworzyć reklamę.
Teraz czas na pracę systemu Google Ads. To już ostatnia prosta. Wystarczy, że Google po procesie weryfikacji zaakceptuje reklamę i możesz zacząć podbijać świat swoim bezalkoholowym imperium. Jak wygląda taki proces i komunikaty, jakie możesz otrzymać?
- Stan reklamy - w trakcie sprawdzania – tak wygląda stan Twojej kampanii na początku, zaraz po utworzeniu reklamy. Sprawdzeniu podlegają zarówno nagłówki, jak i teksty, słowa kluczowe, miejsce docelowe i wszelkie obrazy lub filmy. Większość reklam jest sprawdzanych w ciągu 1 dnia roboczego.
- Stan reklamy – zatwierdzona – dobra robota, reklama działa i wyświetla się wszystkim, których zdefiniowałeś za odbiorców. Przeczytałeś zasady reklamowania się w Google i uwzględniłeś je w swojej reklamie.
- Stan reklamy - zatwierdzona (ograniczona) – Google zatwierdziło Twoją reklamę, ale nie zezwala na wyświetlanie jej w niektórych regionach, osobom w określonym wieku lub na określonych urządzeniach. Jesteś pewien, że wino, które sprzedajesz mimo braku alkoholu, można kierować do wszystkich nawet niepełnoletnich odbiorców?
- Stan reklamy – odrzucono - czyli najgorszy scenariusz. Prawdopodobnie naruszyłeś zasady. Twoja reklama się nie wyświetli nikomu. Natomiast, możesz się odwołać lub wprowadzić zmiany i ponownie przesłać całą kampanię do sprawdzenia. Jeśli przeczytałeś zasady reklamowania się w Google Ads i jesteś pewien, że ich nie naruszyłeś, możesz od tej decyzji się odwołać.
Zawsze warto przeczytać zasady przed przystąpieniem do pracy nad reklamą. Może się okazać, że produkt, który chcesz sprzedać, nie jest dozwolony do reklamowania w Google. Dlatego koniecznie sprawdź co wolno, a czego nie wolno promować w Google Ads. Dalsza część artykułu może okazać się bardzo pomocna.
Czego nie wolno reklamować?
Podróbki
W Google Ads nie wolno reklamować artykułów czy produktów nieoryginalnych. Takich, które zawierają znak towarowy łudząco podobny do logo innego produktu. Jeżeli system Google stwierdzi, że dopuszczono się reklamy replik, może dojść do zawieszenia konta bez ostrzeżenia. Dodatkowo sprzedaż podróbek jest w Polsce nielegalna, a złamanie zakazu grozi karą więzienia więc czy warto? Raczej nie.
Produkty i usługi niebezpieczne
Czy chcielibyście kupić w sieci produkt, który może okazać się niebezpieczny dla Was lub Waszych bliskich? Pewnie, że nie. Dlatego Google też nie zgadza się na reklamowanie tego typu artykułów. Na stronie pomocy Google można znaleźć listę przykładowych rzeczy czy usług należących do tej kategorii. Między innymi można na niej znaleźć:
- narkotyki;
- substancje psychoaktywne;
- broń; amunicję;
- materiały wybuchowe;
- fajerwerki;
- instrukcje wytwarzania materiałów wybuchowych;
- produkty tytoniowe.
Produkty i usługi, które umożliwiają nieuczciwe postępowanie
Brzmi dość zawile?
Już wyjaśniam.
System nie chce, aby możliwym było reklamowanie produktów, które mają za zadanie wprowadzać w błąd inne osoby. Dlatego nie zareklamujecie sprzedaży dyplomu ukończenia studiów; paszportu; usług „pomocy” w pisaniu prac zaliczeniowych lub zdawania egzaminów.
W tej samej kategorii można się spotkać z zakazem reklamowania usług hackerskich, które umożliwiają uzyskiwanie nieuprawnionego dostępu do systemów lub urządzeń.
Ostatnim produktem zakazanym w tej kategorii jest sprzedaż i tworzenie reklam usług oraz urządzeń śledzących.
Ale przecież reklamę biura detektywistycznego mogę znaleźć w Google?
Dokładnie tak. Od każdej reguły jest wyjątek. Dlatego w przypadku prywatnych usług detektywistycznych i usług związanych z lokalizowaniem niepełnoletnich dzieci przez ich rodziców Google nie ma nic przeciwko reklamie.
Nieodpowiednie treści
Wzajemny szacunek i uczucia innych są bardzo ważne, nie tylko dla nas, ale również dla Google. Dlatego zakazane są reklamy, które:
- nawołują do nienawiści;
- mają na celu nękanie;
- zawierają groźby;
- mają na celu wykorzystywanie innych;
- mają charakter jednoznacznie seksualny;
- promują międzynarodowe usługi matrymonialne;
- szokują (makabryczne, wulgarne, brutalne itd.)
- przedstawiają okrucieństwo wobec zwierząt;
- są materiałami politycznymi uzyskanymi w niezgodny z prawem sposób.
Google pozwala na wyświetlanie niektórych treści, ale podlegają one pewnym ograniczeniom.
Reklama, która zawiera treści przedstawione poniżej może zostać wyświetlona. Natomiast w przypadku określonych użytkowników czy lokalizacji, może być niedozwolona. Obowiązkiem reklamodawcy jest spełnienie dodatkowych wymagań, zanim reklamy zostaną wyświetlone.
Jakie treści podlegają ograniczeniom?
Treści erotyczne
Tworzone przez nas reklamy muszą być dostosowane do ustawień użytkownika i muszą być zgodne z przepisami prawnymi. Według prawa polskiego prowadzenie oraz reklamowanie serwisu internetowego, w którym treści pornograficzne są rozpowszechniane w sposób umożliwiający zapoznanie się z nimi małoletnim podlega każe. Google zezwala na niektóre rodzaje treści dla dorosłych, ale muszą być zgodne z zasadami i nie wolno ich kierować do osób niepełnoletnich. Warto zauważyć również, że pełnoletniość w różnych krajach może się różnić.
Alkohol
Aby publikować reklamy związane z alkoholem w Google Ads, należy sprawdzić, w jakim kraju jest to dozwolone jednoznacznie oraz sprawdzić kierowanie pod względem demograficznym do osób pełnoletnich. Reklama piwa w serwisach internetowych jest dopuszczalna pod warunkiem spełnienia wymagań określonych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Co ciekawe piwo, wino oraz inne napoje bezalkoholowe produkowane na drodze destylacji również podlegają ograniczeniom w wyświetlaniu w Google. Dodatkowo trzeba pamiętać o opłacie z tytułu reklamy alkoholu. Wynosi ona 10% podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Hazard
Reklamy związane z hazardem również podlegają ograniczeniom. Tak jak w przypadku wcześniejszych treści musimy znać prawo kraju docelowego i odpowiednio kierować nasze reklamy pod względem demograficznym. Dodatkowym wymaganiem jest uzyskanie odpowiedniego certyfikatu Google Ads.
Leki i opieka zdrowotna
Jak w pozostałych przypadkach, zanim podejmiesz pracę nad reklamą, sprawdź listę ograniczeń w kraju docelowym. Reklamować produkty do początkowego żywienia noworodków wolno tylko i wyłącznie w publikacjach popularnonaukowych specjalizujących się w upowszechnianiu wiedzy z zakresu opieki nad dzieckiem, natomiast reklamy te mogą zawierać jedynie fakty potwierdzone badaniami naukowymi. Wiecie, że leki na receptę mogą być reklamowane tylko w Kanadzie, Nowej Zelandii i USA. Aby reklamować takie treści niezbędny jest certyfikat na produkty i usługi zdrowotne od Google Ads. Wniosek o taką licencję możesz złożyć przez stronę pomocy Google, wybierając organizację, a następnie kraj w jakim reklamy mają być wyświetlane.
Cisza wyborcza
Kampanie dotyczące promocji partii politycznych, czy te tworzone podczas wyborów prezydenckich nie podlegają ograniczeniom. Natomiast cisza wyborcza już tak. Dobrze, że nawet Google dba o uczciwe wybory.
Dużo informacji? Tak naprawdę to nie wszystko. To takie najważniejsze i najciekawsze punkty, na które najbardziej trzeba zwrócić uwagę. Oczywiście podstawą jest sprawdzenie wymagań prawych, dostosowanie reklam do kraju docelowego, grupy wiekowej czy wydarzeń jak cisza wyborcza. Co więcej, jeżeli zauważycie niedozwolone reklamy w sieci zawsze możecie je zgłosić do Google, gdyż mimo weryfikacji może się zdarzyć, że reklama zostanie zaakceptowana, chociaż zdarza się to naprawdę bardzo rzadko.
Zawsze warto omówić swoje kampanie reklamowe ze specjalistami. Zespół Reklamy Dla Biznesu jako Partner Google, pomoże rozwiać wszelkie wątpliwości co wolno, a czego nie wolno umieszczać w płatnych kampaniach oraz jakie warunki należy spełnić, aby reklamować swoje produkty czy usługi.