UX strony internetowej - czym jest i jak wpływa na wzrosty wskaźników w marketingu online?
Powodów tego może być wiele, ale główną przyczyną jest UX strony internetowej (User Experience), czyli najprościej mówiąc, doświadczenia i odczucia użytkowników, które wywołują w nich przeglądanie stron i sklepów internetowych.
Intuicyjny i estetyczny projekt strony internetowej, dostosowany do urządzeń mobilnych, to dziś można powiedzieć ‘must have’ zarówno firm usługowych, jak i sklepów internetowych różnych branż. To nie tylko sam produkt, czy ich atrakcyjne ceny wpływają na decyzje zakupowe klientów i pozyskiwanie leadów, ale właśnie UX stanowi o istnieniu i utrzymaniu się na rynku wielu przedsiębiorstw. Właściciele witryn internetowych, często skupiają się na dopracowywaniu i promowaniu swoich usług czy produktów, zapominając o ich właściwej prezentacji na swojej stronie internetowej, a to niestety skutkuje niskim wskaźnikiem konwersji (mały odsetek osób wypełniających formularz kontaktowy, niewielka ilość zamówień z kampanii). Warto zatem sprawić- zanim przeprowadzimy jakiekolwiek działania promocyjne — by interakcja ze stroną firmową była intuicyjna i łatwa, tak, aby użytkownik chciał do niej ponownie wrócić. W poniższym artykule dowiesz się, co składa się na dobry User Experience, jak zoptymalizować stronę docelową pod kątem UX, tak aby zwiększyć współczynnik konwersji.
Na początek warto ustalić to, że dobry User Experience dla użytkownika to przede wszystkim miły w odbiorze dla użytkownika interfejs, który sprawia, że z łatwością osiąga on cel, który sobie założył, przeglądając konkretną stronę czy sklep internetowy. Co ważne, nawet najmniejszy element umieszczony w witrynie łączy się z innymi i odgrywa ważną rolę w pozyskaniu konwersji. Jak zatem zwiększyć współczynnik konwersji poprzez optymalizację User Experience i na jakie elementy UX warto zwrócić szczególną uwagę?
1. Optymalizacja strony głównej pod kątem UX
Strona główna witryny to miejsce, gdzie najczęściej lądują użytkownicy. Warto zatem zadbać o każdy, nawet najdrobniejszy element, aby zwiększyć konwersje na tzw. Home Page. Trzy elementy, o których powinieneś szczególnie pamiętać, a których szerzej piszemy poniżej to:
- treści – dbaj o użyteczność i czytelność treści. Pamiętaj o odpowiedniej wielkości czcionek, podkreśleniach, wypunktowaniach, nagłówkach i śródtytułach. Pamiętaj też o prostych komunikatach oraz linkowaniach do strony głównej z różnych podstron.
- responsywność – zadbaj o to, by strona główna Twojej witryny była dostosowana do urządzeń mobilnych (o tym więcej poniżej). Możesz w tym celu wykorzystać narzędzie Mobile Friendly Test lub Google Search Console.
-elementy graficzne/ video – upewnij się, że wszelkie grafiki, animacje na Twojej stronie są spójne, przyciągają uwagę i wzbudzają emocje u użytkowników.
2. Rozmieszczenie przycisków CTA
Miejsce, w którym umieścisz wezwanie do działania, ma duży wpływ na UX Twojej strony. Call to action źle zaprojektowane i umieszczone w mało widocznych miejscach, może znacznie ograniczać liczbę i współczynnik konwersji. Warto o to zadbać, gdy celem Twojej strony jest sprzedaż produktów, subskrypcji lub rejestracji użytkowników z poziomu formularza kontaktowego. Wezwania do działania są zatem integralną częścią konwersji, podobnie jak ich rozmieszczenie oraz design. Warto zadbać o dobrą i spójną kolorystykę oraz treści, które będą niejako ‘zmuszać’ użytkowników do działania, dlatego umieść CTA w górnej części strony, by użytkownik wiedział od razu, jaki ma krok wykonać, by się Tobą skontaktować, lub by mógł zamówić konkretne produkty.
3. Szybkość ładowania strony internetowej
Jednym z ważniejszych elementów User Experience, który może wpływać na liczbę konwersji, jest czas ładowania strony. Aby zainteresować odbiorcę, przyjmuje się, że średni czas ładowania strony powinien wynosić od 3 do 5 sekund. Jeśli Twoja witryna ładuje się dłużej, prawdopodobnie użytkownik wybierze ofertę konkurencji, a Ty stracisz potencjalnego klienta. Zadbaj zatem o sprawdzenie szybkości strony wykorzystując narzędzia takie jak PageSpeed Insights lub gtMetrix. Istnieją również wtyczki do stron opartych o system Wordpress, które także pomagają odciążyć stronę z niepotrzebnych plików.
4. Optymalizacja stron lądowania
Jeżeli chcesz zadbać o wzrost współczynnika konwersji na swojej stronie, to strona lądowania (landing page) jest na to idealnym rozwiązaniem. Przygotowując taką stronę, pamiętaj, aby skupić się na głównym produkcie, bądź usłudze, którą promujesz. Nie umieszczaj menu głównego na stronach docelowych bądź stopki, bo rozpraszają one użytkowników i odciągają uwagę od głównego produktu. Zadbaj o zamieszczenie realnych opinii o Twojej firmie czy produktach, aby zwiększyć społeczne zaufanie dla Twojej marki. Podkręć konwersje, dodając na stronę video, by szybciej i skuteczniej dotrzeć do Twojej grupy docelowej.
5. Content na stronie
Optymalizacja treści na witrynach internetowych to jedna z ważniejszych elementów składających się na konwersje. Przygotowując treści na Twoją stronę internetową, pamiętaj o poprawności pisowni i o stosowaniu języka korzyści, aby pokazać użytkownikowi, co zyska, kiedy skorzysta z Twoich produktów lub usług. Nie skupiaj się bardzo na Tobie i Twojej firmie. Skup się na Kliencie i odpowiedz na jego potrzeby tu i teraz. Unikaj długich bloków na stronie i rozpraszaczy, które nic nie wnoszą do Twojej witryny i nie przekładają się na pozytywny odbiór Twoich potencjalnych klientów. Upewnij się, że treści na Twojej stronie są przejrzyste i czytelne poprzez stosowanie boldów, czy wypunktowań.
6. Struktura linków
Zadbaj o intuicyjną nawigację i strukturę linków wewnętrznych – to bardzo istotne, bo użytkownicy często rezygnują, kiedy widzą chaos i gubią się na jakieś witrynie internetowej. Dobry User Experience Twojej strony to także nawigacja dostępna na stronie głównej i obecność linków. Dzięki linkom widocznym w menu oraz w pozostałych stronach/podstronach użytkownicy mogą łatwo przemieszczać się z punktu A do punktu B. Zadbaj o to, by nazwy kategorii produktów czy usług w menu były intuicyjne i by dobrze informowały użytkownika, co znajdzie pod konkretnym linkiem. To szczególnie istotne w przypadku sklepów internetowych, gdzie przejrzystość i użyteczność musi być postawiona na pierwszym miejscu. Pamiętaj także o linkowaniu wewnętrznym oraz linkach zamieszczanych na stronie głównej, które prowadzą do kluczowych podstron. Pamiętaj także o wewnętrznej wyszukiwarce, funkcji autouzupełniania, a także o możliwości filtrowania wyszukiwań produktów bądź treści na blogu.
7. Prezentacja produktów
Kolejnym, niezwykle ważnym elementem na stronie czy sklepie internetowym jest prezentacja w sposób spójny i estetyczny produktów i usług na stronie. Do prezentacji produktów wykorzystaj zdjęcia na białym tle z różnych perspektyw. Pamiętaj też o zachowaniu dobrej jakości zdjęć, a także o możliwości ich powiększania lupką. Do prezentacji swoich produktów warto zastosować animacje, wideo, kreatywne grafiki czy infografiki. Tu ogranicza nas tylko nasza kreatywność.
8. Sklep internetowy – proces zamówienia
Kolejnym elementem w User Expierence jest poprawa współczynnika konwersji, jeżeli chodzi o proces zakupowy. Aby to zrobić, należy pamiętać o kilku podstawowych trikach, które powinny być wdrożone, zanim ruszymy ze sprzedażą swoich produktów bądź usług:
• proces składania zamówienia powinien być maksymalnie prosty i intuicyjny (najlepiej na tzw. one page order).
• opcja złożenia zamówienia jako gość, bez konieczności zakładania konta w sklepie
• pasek, dostępny w górnej części strony, informujący o tym, na którym etapie zakupowym jest klient.
• ograniczenie obowiązkowych formularzy do wypełniania przy zamówieniu – zostaw tylko te konieczne.
• wdrożenie bezpiecznych bramek płatności i wszystkich możliwych form płatności: Blik, przelew tradycyjny, karta kredytowa, PayPal
• linki prowadzące do produktów w koszyku zakupowym
• możliwość edycji koszyka zakupowego
• miniatura zdjęcia w koszyku zakupowym
• czytelne informacje o kosztach wysyłki i metodach płatności
• wprowadzenie tzw. żelaznego koszyka – klient może wrócić do realizacji zamówienia po kilku dniach, nawet jeśli nie sfinalizował zamówienia.
9. Wersja mobilna strony
Prawidłowe wyświetlanie strony/ sklepu w wersji mobilnej powinno być dziś standardem dla każdego przedsiębiorcy działającego w Internecie. Po wdrożeniu strony, czy sklepu online, koniecznie przetestuj wszystkie funkcjonalności na urządzeniach mobilnych, telefonach komórkowych, tabletach. Dostosuj wygląd i funkcjonalność strony do różnych urządzeń i zapewnij użytkownikom pozytywne doświadczenia i wrażenia, tak aby chcieli oni finalnie dokonać konwersji. Świetnym narzędziem do wyłapywania błędów w urządzeniach mobilnych jest Google Search Console, o którym wspominaliśmy powyżej. GSC pomoże Ci odnaleźć takie błędy jak zbyt mała czcionka na stronie, czy zbyt małe odstępy między elementami, zawierającymi adres url innej strony. Pamiętaj, dobrze działająca witryna z poziomu urządzeń mobilnych to gwarancja zwiększenia konwersji, bez konieczności zmiany urządzenia w celu realizacji zamówienia.
10. Dane kontaktowe
Twoi potencjalni klienci chcą wiedzieć, z kim nawiązują współpracę i czy sklep, z którego będą chcieli, być może skorzystać jest wiarygodny na tle konkurencji. Przekonaj ich zatem do działania także tym, że udostępnisz im wszystkie informacje niezbędne na temat Ciebie i Twojej firmy. Dane kontaktowe umieść zarówno w stopce, jak i na osobne podstronie. Konieczne informacje to: nazwa firmy, adres, adres e-mail, numer telefonu (opcjonalnie w zależności od branży), dane adresowe działów/ przedstawicieli Firmy. Pamiętaj, aby oprócz formularza kontaktowego dodać wszystkie dane teleadresowe Firmy. Zadbaj także o wyczerpujący opis Ciebie i Twojej marki w zakładce O NAS. Trzymaj się zasady: Poznaj, Polub, Zaufaj i Kup.
11. Opinie/referencje
Opinie i referencje od naszych klientów są swego rodzaju dowodem na to, że to, co robimy i oferujemy, jest wartością samą w sobie. Tylko garstka produktów, czy usług może sama z siebie się obronić, wychodząc na rynek, jednak większość firm, oferujących produkty bądź usługi potrzebuje wsparcia w postaci opinii klientów, którzy już z danej usługi, czy produktu skorzystali. Zadbaj zatem o pozyskiwanie nowych referencji, opinii od swoich stałych klientów i zamieszczaj je w mediach społecznościowych, tudzież na swojej witrynie internetowej. Pamiętaj o zachowaniu autentyczności opinii i ich wiarygodności, po to by konwersja wzrastała, a nie malała. Róż screeny opinii uzyskanych z mediów społecznościowych i te też wykorzystaj do budowania zaufania w stosunku do swojej marki. Im więcej pozytywnych opinii, tym lepiej.
PODSUMOWANIE
Jak widać, projekt UX Twojej witryny, jak i każdej podstrony ma kluczowe znaczenie w procesie pozyskiwania konwersji. Dobry UX na stronach sprzedażowych, produktowych oraz szczególnie na stronie głównej, uzupełniony o dobry content i nawigację może przynieść wzrost sprzedaży i zainteresowania Twoją ofertą. Pamiętaj, aby nie przeciążać Twojej strony nadmiernymi reklamami oraz dbaj o prawidłowość i aktualność wszystkich linków na witrynie internetowej. Zadbaj o to, by strona jak najlepiej odpowiadała potrzebom użytkowników. Połącz atrakcyjne elementy wizualne z użytecznością i technologią — to przepis na sukces w UX stron internetowych.
Jeśli nie radzisz sobie w temacie UX Twojej witryny internetowej, zleć to fachowcom, którzy zrobią to właściwie i profesjonalnie. Skontaktuj się z nami, jeśli chcesz, aby nasza agencja pomogła Ci w tym obszarze.