Patryk Płoszaj2 miesiące temu

Koszty marketingu 2023/2024

Koszty marketingu zmieniają się na naszych oczach, a agencje muszą dostosować swoje strategie i modele biznesowe, aby sprostać wyzwaniom, jakie stawia przed nimi rynek i pracownicy.

Jakie są koszty marketingu w 2024 roku i co ma największy wpływ na ich wzrost?

Wielu liderów w branży zauważyło dynamiczne zmiany w sposobie wyceny usług i późniejszych negocjacjach cenowych. W przeszłości waloryzacja stawek usług marketingowych odbywała się raz do roku, a teraz coraz częściej agencje kontraktują stawki na kwartał lub działają na podstawie pakietów godzinowych zamawianych przez klientów z miesiąca na miesiąc. W takim przypadku klienci muszą zapoznać się z nowymi stawkami na początku każdego miesiąca, podobnie jak to ma miejsce w przypadku usług wycenianych w wielu innych branżach. 

Jak zmienił się model rozliczeń ze specjalistami w marketingu?

Zmiana stawek i modelu rozliczeń w dużej mierze wynika ze zmian na rynku pracy i powstawaniu nowych stanowisk oraz pozyskiwaniu przez specjalistów najnowszych kompetencji technologicznych głównie związanych z AI i automatyzacją wielu procesów.  W przeszłości agencje marketingowe mogły planować i realizować swoje działania z dużym wyprzedzeniem, bazując na modelu współpracy z osobami zatrudnionymi na podstawie umowy o pracę. Jednak tradycyjny model, w którym agencje marketingowe zatrudniają stały zespół pracowników, ustępuje miejsca bardziej elastycznym i skalowalnym rozwiązaniom.

Coraz częściej do współpracy są zapraszani specjaliści z doświadczeniem w konkretnych, niejednokrotnie wąskich, dziedzinach, a preferowanym modelem współpracy jest kontrakt B2B. Ogromny wpływ na koszty wynagrodzeń mają również coraz częściej wykorzystywane w marketingu kompetencje z zakresu AI. Choć sztuczna inteligencja na stałe zagościła w codziennej pracy marketerów, wciąż na rynku jest niewielu specjalistów w tej dziedzinie. Właśnie dlatego wiedza i umiejętności stosowania narzędzi AI jest tak cenna. Umiejętności mapowania procesów, tworzenia automatyzacji i implementacji w swojej pracy modeli językowych, jakim jest Chat GPT od Open.Ai to przewaga, która pozwala wznieść się markom szybciej niż konkurencji. Dzięki rozwinięciu się specjalistów w zakresie obsługi AI i umiejętnemu wykorzystywaniu tej wiedzy obserwujemy znaczną poprawę objętości pracy, ale również podniesienie się stawek takich specjalistów.

Kolejnym z powodów zmian modelu rozliczeń jest deficyt kreatywnych managerów w branży marketingowej. Rekrutacja Project Managera do agencji marketingowej to konkurs życzeń ze strony kandydata i spore ryzyko po stronie agencji, co do tego, czy akurat do tych projektów, do jakich potrzebujemy go zaangażować, jest on odpowiednio przygotowany. Oferowanie atrakcyjnych stawek jest niezbędne do przyciągnięcia i zatrzymania talentów. Ciekawe marki, przyjazna atmosfera pracy, ambitne projekty i dobrze zorganizowana kultura firmy skoncentrowana na realizacji celów nie wystarczą już do przyciągnięcia najlepszych.

Według raportu Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR agencje marketingowe dostrzegają te zmiany i starają się maksymalnie opóźnić wzrost stawek dla swoich klientów, jednak może to ostatecznie szkodzić ich własnym interesom. W zeszłym roku wiele z nich sygnalizowało, że stawki na rynku rosną drastycznie. Pomimo tych wyzwań, agencje marketingowe realizowały swoje założone cele, starając się nadążyć za szybko rosnącymi kosztami.

W kolejnym roku agencje marketingowe staną przed kilkoma istotnymi decyzjami. Mogą zainwestować czas i pieniądze w rozwój kompetencji opartych o wykorzystanie sztucznej inteligencji, lub poprzestać na dotychczas wykonywanych usługach. W tym drugim wariancie propozycja dostarczanej dla klientów wartości będzie z czasem coraz bardziej odstawać od tych, którzy zdecydują się wykorzystywać AI w codziennej pracy. Operatorzy AI będą proponować weryfikację treści wspomaganej, a nie tworzenie od 0 uwzględniające research, a analitycy danych, zamiast doszukiwać się zależności pomiędzy liczbami będą udostępniać plik w arkuszu, a w odpowiedzi otrzymają przygotowane przez sztuczną inteligencję interpretacje niezbędne do wyboru właściwych dla dalszych działań rekomendacji. Jesteś świadkiem lub uczestnikiem prawdziwej rewolucji! Sam decydujesz, w jakiej roli występujesz w naszym marketingowym świecie.

Kluczowe z perspektywy biznesu stało się obliczanie rentowności działań marketingowych. Marketing to już nie tylko koszt wliczony do biznesu nazywanego “sprzedażą”. Poprzez tworzenie zautomatyzowanych raportów w czasie rzeczywistym osoby zarządzające projektem mogą podejmować decyzje w szybko zmieniającym się środowisku. Ci, którzy będą działać w oparciu o konkretne cele i nauczą się agregować dane oraz łączyć je w informacje zwrotne, będą mogli sprostać wymaganiom, jakie postawi przed nimi rynek.

Zmiany w nadchodzących latach

Lata 2023-2024 z pewnością przyniosą  jeszcze więcej wyzwań dla branży marketingowej. Niezależnie od tego, jak będzie wyglądać przyszłość, jedno jest pewne: agencje muszą wieść prym w stosowaniu innowacji wykorzystujących AI, aby nadążyć za zmianami w pozostałych obszarach biznesu i dostarczać swoim klientom jeszcze większą wartość.

Rynek, podobnie jak jego koszty, jest nieustannie w ruchu. Przekształca się, ewoluuje i dostosowuje do nowych realiów. Nie inaczej jest w przypadku kosztów marketingu. Rok 2023 przyniósł znaczące zmiany w strukturze kosztów marketingowych. Wszystko to wynika ze wzrostu stawek, a także z rosnącego zapotrzebowania na wysokiej klasy specjalistów. Nie da się tego ignorować ani przeskoczyć, dlatego postaram się odpowiedzieć na pytanie, ile może kosztować marketing w 2024 roku.

Poniżej przedstawiam tabelę, obrazującą poziom wynagrodzeń na wybranych stanowiskach:

  • Project Manager - 9000 zł - 15 000 zł
  • Grafik - 4500 zł - 8000 zł
  • Copywriter - 5000 zł - 8000 zł
  • Social Media Manager - 5000 zł - 10 000 zł
  • Specjalista Google Ads lub Social Media Ads - 6500 zł - 11 000 zł
  • Specjalista SEO  - 7000 - 11 000
  • Specjaliści Video & Foto - 4500 zł - 11 000 zł
  • IT:
    • Web Developer - 4500 - 10 000 zł
    • Full Stack Developer - 9000 - 17 000 zł

Dane są oparte na badaniu przeprowadzonym przez Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, które badało stawki agencji reklamowych i marketingowych.

https://sar.org.pl/public/content/Raport%20wynagrodzen%2003_03_2023/Wynagrodzenia%20w%20bran%C5%BCy%20komunikacji%20marketingowej_03_03_2023.pdf
Dane dostępne na portalu https://wynagrodzenia.pl/

Na podstawie tych stawek, aby zatrudnić doświadczonych specjalistów potrzebnych w dziale marketingu na miarę 2024 roku, firma musiałaby zaangażować miesięczny budżet w wysokości około 90 000 zł netto. Zakładając, że firma nadal korzysta z outsourcingu IT i cyklicznie zleca prace video, zespół marketingowy kosztowałby firmę około 50 000 zł netto miesięcznie.

Ponadto, do wynagrodzeń należy doliczyć koszty oprogramowania do monitoringu sieci, weryfikacji pozycji SEO, grafiki, automatyzacji, raportowania, zarządzania i gromadzenia danych (od 1000 zł do 5000 zł miesięcznie), koszty urządzeń niezbędnych do pracy, koszty wynajmu powierzchni biurowej, a także minimalny koszt szkoleń dla zespołu.

Co więcej, na podstawie raportu SAR wynika, iż koszt godzinowy pracy poszczególnych specjalistów w agencjach marketingowych również uległ zmianie, teraz mieści się w przedziale 130 zł - 400 zł.
Przeliczając te stawki w jednym z ćwiczeń wykonanych na potrzeby tego artykułu, uśredniona stawką godzinową angażująca różnego rodzaju specjalistów w ramach przykładowego projektu wyniosła 250 zł.

Najnowsze dane pokazują, że koszty marketingu mogą być znacznie wyższe, niż wiele firm jest w stanie zaakceptować, ale są to realia dzisiejszego rynku. Wzrost kosztów jest konsekwencją dynamicznego rozwoju i rosnącego popytu na wysokiej klasy specjalistów. Niemniej jednak istnieje wiele możliwości dostosowania się do tych zmian i optymalizacji kosztu marketingu w 2024 roku.

Jednym z nich jest współpraca z agencją umożliwiającą outsourcing części procesów marketingowych — nazwany obsługą w modelu Marketing Outsourcing. To właśnie w taki sposób można zarządzać pracą zespołu zewnętrznego i dostosowywać zapotrzebowanie na ilość godzin do potrzeb marki w każdym momencie.
Dzięki zastosowaniu tego typu modelu marki mogą uzyskiwać rezultaty zarezerwowane tylko dla firm o największych budżetach ze względu na dostęp do najlepszych specjalistów.


Jako przedsiębiorca możesz pomyśleć o tym, co jest ważne dla Twojego biznesu i podjąć decyzję jak zaprojektujesz swój dział marketingu. To właśnie taki zewnętrzny dział może być Twoją dźwignią wzrostu, a dzięki outsourcowaniu tego procesu do agencji zyskasz przewagę już na starcie. Budowa własnego działu sporo kosztuje, ale można to zrobić dużo efektywniej, dzięki osobom, które możesz spotkać na naszych konsultacjach, na które już dzisiaj Cię zapraszam za pomocą linku znajdującego się poniżej:


https://reklamadlabiznesu.pl/konsultacje
Życzę Ci odważnych i dojrzałych decyzji w drodze do zbudowania trwale wygrywającej organizacji.

RDB News

Wszystkie

Marketing dla branży hotelarskiej
Branża hotelarska po okresie pandemii Covid-19 złapała drugi oddech. Marketing w tym sektorze stał się jeszcze bardziej niezbędnym procesem.

Kontakt

Porozmawiajmy!

Marketing Outsourcing

Stworzymy dla Ciebie dział marketingu i co miesiąc będziemy raportować o wynikach! Poprowadzimy media społecznościowe, płatne kampanie, polepszymy pozycjonowanie w Googlach, czy stronę www. Zapytaj co, jeszcze możemy dla Ciebie zrobić!

Branding

Tworzymy spójny wizerunek marki, która na tle konkurencji zapada w pamięć. Stwórz skuteczną strategię dla własnej marki i przybliż do siebie konsumentów.

Social Media

Kanały komunikacji są niezbędne w każdej firmie. Platformy społecznościowe wykorzystują elementy video, grafiki oraz copywriting. Przygotujemy strategię dla Twojej marki, która będzie kluczem do sukcesu i sprawi, że jej obecność w social media będzie spójna, regularna i sensowna.

Pozycjonowanie stron

Optymalizacja stron internetowych, która przyniesie zysk w postaci większej liczby wyświetleń, wejść, zapytań i konwersji na kluczowe frazy dla Twojego biznesu.

Video&Photo

Chcesz zbudować solidny content photo&video? Masz pomysł, ale brakuje Tobie osób do jego realizacji? Napisz do nas!

Konsultacje

Poszukujesz indywidualnej oferty? Zapraszamy do zapisów na konsultację, gdzie nasi specjaliści znajdą odpowiednie rozwiązanie dla Twojej działalności!

Praca

Wiesz co to marketing outsourcing i szukasz zgranego zespołu pełnego pomysłów i pasji?
Wysyłając formularz zgłoszeniowy potwierdzasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez ReklamaDlaBiznesu.pl Sp. z o.o. w Kobiernicach oraz przesyłanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na podany adres e-mail.