Koniec roku skłania do refleksji i przemyśleń — co udało się nam zrealizować. Jest to jednak również czas wniosków i podsumowań działań obecnych w social media. Obecne czasy uświadomiły nam, że wszystko może zmienić się w mgnieniu oka. Obraz postrzeganej przez nas rzeczywistości został w pewien sposób zaburzony. Dzisiejsze czasy stały się katalizatorem, często przełomowych zmian w sposobie komunikacji i funkcjonowania marek oraz działań konsumentów.
Instagram Reels vs TikTokowe rolki
Platforma Instagram w ostatnim czasie stała się jednym z bardziej rozpoznawalnych kanałów społecznościowych a wszystko za sprawą Instagram Reels. Rolki te są zupełnie nową formą tworzenia contentu na Instagramie, dostępną już w ponad 50 różnych krajach m.in. w Stanach Zjednoczonych, Brazylii czy Francji. W Polsce funkcja ta jeszcze nie jest jeszcze dostępna. Rolki pozwalają użytkownikom na nagrywanie i udostępnianie 30-sekundowych filmów z wybranym podkładem muzycznym. Funkcja ta działa bardzo podobnie do TikToka, który dużo wcześniej wprowadził możliwość nagrywania krótkich wideo z wybraną przez użytkownika piosenką. Podobnie jak na TikToku również w tej funkcji istnieje możliwość obróbki filmów i dodawania prostych efektów. Gotowe wideo będzie można opublikować w stories lub wysłać innym użytkownikom.
ECOmmerce w Black Friday?
Black Friday, czyli coroczne święto promocji i wyprzedaży przyjmuje coraz to nowe oblicza. Wiele firm wydłuża ten dzień mówiąc o Black Week lub o Cyber Monday. Coroczne święto olbrzymiego konsumpcjonizmu coraz częściej przybiera jednak bardziej zieloną formę. Ekologia jako jeden z wiodących trendów w 2021 zagościł również w dziedzinach sprzedażowych. Jedną z firm, która postanowiła wybić się na piedestał ekologii, wśród sklepów międzynarodowych była IKEA. Ogłosiła bowiem, że w Czarny piątek wykorzysta program odkupu i odsprzedaży, aby zachęcić klientów do recyklingu. Ponadto członkowie programu lojalnościowego mogli otrzymać dodatkowe 20% zniżki na nowe produkty kupione między 19 a 29 listopada w ramach oferty „Zielony Piątek”. Sieć IKEA pokazała, że zamiast oferować zniżki w Czarny piątek, zaoferuje członkom rodziny Ikea zachętę do skorzystania z programu odkupu i odsprzedaży.
Wirtualne spotkania
Wirtualne wydarzenia webinarowe od kilku lat cieszą się coraz większą popularnością. Stało się tak, ponieważ pozwalają one ludziom mieszkającym w różnych częściach świata kontaktować się ze sobą bez konieczności opuszczania domowego zacisza. Rok 2021 i wydarzenia związane z pandemią oraz czas, w którym musieliśmy pracować zdalnie, skłoniły nas do przejścia w wirtualny świat porozumiewania się za pomocą m.in. Zooma, Skype czy MS Teams. Dziś wirtualne spotkania webinarowe oraz networkingowe są zupełnie normalnym sposobem na poznawanie zarówno profesjonalistów na szczeblach rozwoju kariery jak i uczniów pragnących uczestniczyć w zajęciach czy korepetycjach online.
LinkedIn wyłącza swoje Stories!
Jak ukazała rzeczywistość pomysł stories wcale nie musi sprawdzać się na każdej platformie społecznościowej. LinkedIn będąc platformą społecznościową przeznaczoną głównie do nawiązywania kontaktów służbowych, wprowadził swoją wersję stories w ubiegłym roku. Według pomysłodawców miały one służyć do dzielenia się cennymi, służbowymi momentami z naszej codziennej pracy. Miał być to również prosty sposób na tworzenie i podtrzymywanie relacji z naszymi obserwującymi na LinkedIn. Twórcy tej platformy zapowiedzieli, że wyłączone stories powróci w odmienionej wersji. Nowy format ma jeszcze bardziej ułatwiać użytkownikom LinkedIn nawiązywanie relacji i wejście w konwersację z obserwującymi.
YES VS APART
Marka biżuteryjna Yes w kampanii “Jestem kobietą” pokazuje różne strony kobiety. Kampania miała na celu uświadomienie równości wszystkich kobiet, a także oddanie im ich odwagi, niezależności i równości. Marka Yes tłumaczy, że ,,Jako marka współtworzona przez kobiety chce zaspokajać ich prawdziwe i autentycznych potrzeby”. Reklama ta przyjęła się z wielkim optymizmem oraz uznaniem. W przeciwnym narożniku znalazła się marka Apart, która znalazła się w ogniu krytyki po emisji świątecznej kampanii. W reklamie ukazana była duża ilość przekoloryzowanych momentów. Dało się również odczuć przepych i luksus. Występujące w nim kobiety sprowadzono do roli pustych, bezwartościowych, skupionych na dobrach materialnych, żyjących w odrealnionym świecie. Internauci oraz krytycy bardzo negatywnie przyjęli wydźwięk tej kampanii.
Zestaw Maty, nowa piosenka i rozlana herbata
Jakiś czas temu w ofercie McDonald’s pojawił się zestaw polskiego muzyka — Michała Matczaka. Nowa kampania reklamowa znalazła duże grono sympatyków. Zestaw Maty składał się z potrójnego cheeseburgera, średnich frytek i waniliowej Matchy Latte. W poniedziałek 29 listopada po północy w sieci pojawił się nowy kawałek muzyka pt. ,,MC”. W ciągu zaledwie kilku godzin doczekał się on ponad pół miliona wyświetleń. Duże grono osób od razu powiązało sam tytuł utworu oraz jego słowa do nowej kampanii reklamowej.
Faktem jest, że do dawnej rzeczywistości już nigdy nie wrócimy. Czas więc przygotować się na tę nową. W 2021 roku marki nadążały jedna za drugą pod kątem technologicznym. Wprowadzały nowe rozwiązania techniczne, zwłaszcza jeśli działały w obszarze e-commerce. Fakt, że konsumenci dalej kupują oczami nie zmienił się. Teraz konsumenci oczekują tego, że za pomocą merytorycznie i wizualnie dopracowanej prezentacji produktu czy możliwości wyszukiwania obrazem lub też wirtualnego przymierzenia produktu zakupy będą szybsze, łatwiejsze i wygodniejsze. Kampanie reklamowe w 2021 były niejednokrotnie zaskoczeniem zarówno pozytywnym jak i negatywnym. Odpowiedzi i reakcje internautów powinny skłonić marki oraz Influencerów do patrzenia daleko w przyszłość. Oczywiście z zachowaniem swojej autentycznej tożsamości, odzwierciedlanej w czynach.