Nela Lewandowska4 lata temu

System Identyfikacji Wizualnej – czy Ty też go potrzebujesz?

Definicja Systemu Identyfikacji Wizualnej

Obecnie na rynku stale pojawiają się nowe marki i produkty rywalizujące o uwagę i zainteresowanie konsumentów. By Twoja marka nie zginęła w tłumie, musisz wpaść w oko klientowi lub, mówiąc inaczej, sprawić, że Twoja marka zostanie zapamiętana. Czy wystarczy w tym celu stosować jedynie logo? Wiele popularnych firm buduje rozpoznawalność poprzez wykorzystywanie identyfikacji wizualnej w swojej strategii marketingowej – komu czerwona puszka nie kojarzy się z Coca-Colą, a biało-fioletowa żelka z marką Play? Wystarczy dobrze opracowany System Identyfikacji Wizualnej, by skojarzenie z marką było oczywiste.

Czym w takim razie jest System Identyfikacji Wizualnej? Najprościej ujmując, SIW to specyfikacja wizualna marki, w której zawarte są wszelkie istotne oznaczenia stosowane przez firmę wraz z zasadami i standardami ich użytkowania.

Głównym celem tworzenia SIW jest uzyskanie przejrzystej identyfikacji wizualnej marki, nawiązującej do posiadanego logotypu i wartości, które wyznacza. By ten cel osiągnąć, należy ściśle bazować na Księdze Znaku Marki. Tylko w oparciu o jej elementy można zbudować spójną identyfikację wizualną, którą odbiorcy łatwo będą kojarzyć z Twoją firmą. Więcej o Księdze Znaku dowiesz się w naszym poprzednim wpisie.

Zakres opracowania systemu może być bardzo rozbudowany – w zależności od potrzeb i aspektów, w których marka chce się rozwijać oraz obszarów, w których chce się wyróżnić na tle konkurencji. Im bardziej szczegółowy zakres, tym większe pole jego oddziaływania na odbiorców, a co za tym idzie wzrost rozpoznawalności marki.

„Pamiętaj jednak, że aby skutecznie budować wizerunek marki należy zachować spójność wszystkich jej elementów wizualnych i konsekwentnie kierować się wytycznymi zawartymi w SIW.”

Identyfikacja wizualna firmy powinna być widoczna i czytelna dla odbiorców zewnętrznych – klientów, konkurencji, jak i wewnętrznych – Twoich pracowników. Standardowe opracowanie można podzielić na trzy główne części:

  1. Symbole firmy i kreacja graficzna
  2. Materiały wewnętrzne firmy
  3. Materiały promocyjne

Symbole firmy to zwykle logo wraz z kolorystyką i typografią. Zdarza się, że firma posiada również godło lub herb, które także są ważnymi elementami systemu identyfikacji. Kreacja graficzna, czyli tzw. key visual to natomiast graficzny motyw przewodni, który jest spójny z wizerunkiem marki, ale wcale nie musi być częścią logotypu. Zachowanie powtarzalności motywu w materiałach firmowych pozwoli odbiorcom na zapamiętanie Twojej marki. Czy Tobie również motyw gwiazdy i zielony kolor od razu na myśl przywodzi markę Heineken? Właśnie dlatego firmy wykorzystują w komunikacji kreacje bazujące na skojarzeniach i elementach charakterystycznych marki.

Materiały firmowe to wszelkie druki i materiały wewnętrzne firmy – wizytówki, typografie firmowe, papier firmowy, pieczątki, sposób oznakowania odzieży firmowej, wzory pism. Ujęcie tych elementów w SIW, pozwoli na usystematyzowanie oznaczeń wykorzystywanych w firmie.

W materiałach promocyjnych można zawrzeć zarówno katalog gadżetów reklamowych firmy, jak i stałe wytyczne dotyczące kompozycji materiałów marketingowych – ulotek, rollupów, folderów czy innych zewnętrznych elementów identyfikacji, np. samochodów firmowych i kompozycji wystawienniczych.

Jak stworzyć System Identyfikacji Wizualnej?

Stworzenie Systemu Identyfikacji Wizualnej ma bardzo ważny, określony cel – uspójnienie tożsamości Twojej marki i kreowanie jej pozytywnego wizerunku. Jeżeli jest on odpowiednio przemyślany i wyróżniający przekaże wartości i pozycję Twojej firmy na rynku. Ponadto jest istotnym i bardzo przydatnym narzędziem marketingowym – baza gadżetów w SIW pozwoli Ci zaoszczędzić czas na wyszukiwanie odpowiednich materiałów na konferencje i targi, a różnorodność rozwiązań zapewni Ci dotarcie do szerokiego grona odbiorców.

„System Identyfikacji Wizualnej powinien zmieniać się i rozwijać, aby sprostać wymaganiom klientów, dlatego należy patrzeć na SIW jako na proces, a nie jednorazowe działanie.”

Wykreowanie dobrze funkcjonującego systemu wymaga wykonania obszernej analizy marki, znalezienia elementów wyróżniających oraz stworzenia struktury całego systemu, który z czasem będzie modyfikowany i rozbudowywany. Warto więc powierzyć stworzenie SIW agencji reklamowej, która w pełnym zakresie przygotuje go i zadba o jego wizualne aspekty. Dzięki temu skorzystasz z ich doświadczenia i unikniesz kosztownych błędów.

RDB News

Wszystkie

Agencja Marketingowa - czym się zajmuje?
Agencja Marketingowa - definicja

Kontakt

Porozmawiajmy!

Marketing Outsourcing

Stworzymy dla Ciebie dział marketingu i co miesiąc będziemy raportować o wynikach! Poprowadzimy media społecznościowe, płatne kampanie, polepszymy pozycjonowanie w Googlach, czy stronę www. Zapytaj co, jeszcze możemy dla Ciebie zrobić!

Branding

Tworzymy spójny wizerunek marki, która na tle konkurencji zapada w pamięć. Stwórz skuteczną strategię dla własnej marki i przybliż do siebie konsumentów.

Social Media

Kanały komunikacji są niezbędne w każdej firmie. Platformy społecznościowe wykorzystują elementy video, grafiki oraz copywriting. Przygotujemy strategię dla Twojej marki, która będzie kluczem do sukcesu i sprawi, że jej obecność w social media będzie spójna, regularna i sensowna.

Pozycjonowanie stron

Optymalizacja stron internetowych, która przyniesie zysk w postaci większej liczby wyświetleń, wejść, zapytań i konwersji na kluczowe frazy dla Twojego biznesu.

Video&Photo

Chcesz zbudować solidny content photo&video? Masz pomysł, ale brakuje Tobie osób do jego realizacji? Napisz do nas!

Konsultacje

Poszukujesz indywidualnej oferty? Zapraszamy do zapisów na konsultację, gdzie nasi specjaliści znajdą odpowiednie rozwiązanie dla Twojej działalności!

Praca

Wiesz co to marketing outsourcing i szukasz zgranego zespołu pełnego pomysłów i pasji?
Wysyłając formularz zgłoszeniowy potwierdzasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez ReklamaDlaBiznesu.pl Sp. z o.o. w Kobiernicach oraz przesyłanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na podany adres e-mail.