Damian Marchlewski

Z grafiką związany od 5 lat, z RDB Group od roku. Projektuje logotypy, księgi znaków, kreacje wizualne marek i layouty. Lubi otaczać się psami, pięknymi kobietami i jedzeniem.

Elementy, które musi zawierać księga znaku i dlaczego?

Z tego artykułu dowiesz się…

– czym jest księga znaku
– z jakich elementów się składa
– dlaczego lepiej zamówić logotyp od profesjonalisty

Zacznijmy od początku. Czym tak w ogóle jest księga znaku ?
Dla tych, którzy jeszcze nie wiedzą – wyjaśniam:  księga znaku to nic innego jak instrukcja obsługi logo, stworzona przez autora po to, by ułatwić prawidłowe używanie go przez inne osoby.

Standardowa księga znaku składa się z takich elementów jak:

  • Geneza logo
  • Dopuszczalne konfiguracje znaku
  • Konstrukcja znaku
  • Pole ochronne znaku
  • Kolorystyka podstawowa i uzupełniająca
  • Znak wodny
  • Typografia znaku
  • Skalowanie i minimalne rozmiary znaku
  • Stosowanie znaku na różnych tłach
  • Niedopuszczalne modyfikacje

W genezie logo zawarte są informacje dotyczące zasad stosowania danego znaku. Pozwala poznać historię firmy, znaczenie symboliczne logo oraz założone sobie przez klienta cele i strategię firmy.

Dopuszczalne konfiguracje znaku ukazują logo w wersji podstawowej, umieszczanej na materiałach firmowych oraz marketingowych. Dodatkowo ukazane są inne wersje: negatywowa (odwrócone kolory), achromatyczna (kolory szarości).

Konstrukcja znaku to nic innego jak rysunek techniczny zawierający wymiary i proporcje najważniejszych składowych logo.

Pole ochronne znaku to minimalny, nienaruszalny obszar wokół znaku, w którego obrębie nie może się pojawić żadna obca forma, zarówno graficzna, jak i tekstowa. Dzięki temu zapewniona jest czytelność i schludność przedstawionego znaku.

Każde logo posiada dokładnie wyznaczone kolory, w jakich może zostać użyte. Kolorystyka powinna być opisana w palecie kolorów CMYK, RGB i często również w PANTONE. Ciekawostką jest to, że każda z palet ma inne zastosowanie.

Znak wodny można rozpoznać zwiększoną przezroczystością. Zapobiega przywłaszczaniu materiałów które są własnością firmy.

Typografia określa rodzaj czcionek, które zostały zastosowane w logotypie. Przy tworzeniu kolejnych elementów identyfikacji wizualnej, ważne jest, aby ściśle trzymać się określonych wcześniej fontów.

Skalowanie odbywa się poprzez proporcjonalne powiększenie lub pomniejszenie całego znaku wraz z typografią.

W księdze znaku logo przedstawione jest na tłach jednolitych oraz niejednolitych. Wizualizuje to praktyczne zastosowanie logotypu.

Przykładami niedopuszczalnych modyfikacji mogą być :
zmiany typografii w logo znaku, elementy graficzne lub typograficzne umieszczone zbyt blisko znaku, zmiana kolorystyki znaku, używanie znaku w słabej jakości, zmiany wielkości bez zachowania proporcji, umieszczanie logotypu na tle o zbyt zbliżonych kolorach, zmiany wielkości poszczególnych elementów znaku, stosowanie znaku poniżej dopuszczalnej wielkości minimalnej.

„Projektowanie logo nie kończy się na stworzeniu logotypu. To wierzchołek góry lodowej, którą widzi klient. Podstawą tej góry jest księga znaku ”

Księga znaku pozwala wyeliminować ewentualne niedomówienia związane z niewłaściwym użyciem logotypu. Przez to może oszczędzić również czas tak samo Tobie, jak i osobom które będą pracowały przy logo Twojej firmy. Wyeliminowane błędy + oszczędność czasu = oszczędność pieniędzy. Dlatego warto powierzyć projekt ekspertom, a nie freelancerowi, który wyśle jedynie logo w formacie jpg.

Opracowanie logotypu oraz (publiczna)podstawowa księga znaku dla Polskiego Rejestru Statków naszego autorstwa: https://www.prs.pl/uploads/ksiega_znaku_prs_web.pdf

Wtorki z RDB

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *