Elementy, które musi zawierać księga znaku i dlaczego?

Masz logotyp? Chcesz ustalić jasne zasady jego wykorzystywania? Do tego właśnie służy Księga Znaku.

Jak w każdym takim przypadku, marka jest tak dobra, jak jej śledzenie. Dlatego też opracowujemy księgę znaku, która jest jak przewodnik dla naszych klientów, ich partnerów i dla nas samych. To z kolei ułatwia nam utrzymanie jednolitego i wiarygodnego wizerunku marki. Księga znaku to wielkoformatowa prezentacja wszystkich symboli i elementów identyfikacji wizualnej danej marki. Prezentuje ona najważniejsze elementy i utworzone style, które stosować możemy w połączeniu z własnymi elementami wizualnymi. Jej celem jest przedstawienie wszystkich elementów wizualnych w sposób przejrzysty, łatwy do zrozumienia i prawidłowego użytkowania.

Definicja Księgi Znaku

Zacznijmy od początku. Czym tak w ogóle jest księga znaku ?
Dla tych, którzy jeszcze nie wiedzą — przedstawiamy definicję księgi znaku — księga znaku to nic innego jak instrukcja obsługi logo, stworzona przez autora po to, by ułatwić prawidłowe używanie go przez inne osoby, drukarnie, agencji i studia projektowe.

Księga znaku stanowi przewodnik dla twórców i odbiorców treści, gdzie należy znaleźć wszystkie informacje o znaku i jego elementach wizualnych. Warto zwrócić uwagę na dwa elementy księgi znaku, które wymagają szczególnej uwagi:

Księga znaku powinna zawierać wszystkie informacje o znaku i jego elementach wizualnych. Powinna ona także zawierać informacje na temat tego, jak elementy te mogą być łączone i używane.

Elementy Księgi Znaku

Standardowa księga znaku składa się z takich elementów jak:

  • Geneza logo
  • Dopuszczalne konfiguracje znaku
  • Konstrukcja znaku
  • Pole ochronne znaku
  • Kolorystyka podstawowa i uzupełniająca
  • Znak wodny
  • Typografia znaku
  • Skalowanie i minimalne rozmiary znaku
  • Stosowanie znaku na różnych tłach
  • Niedopuszczalne modyfikacje

genezie logo zawarte są informacje dotyczące zasad stosowania danego znaku. Pozwala poznać historię firmy, znaczenie symboliczne logo oraz założone sobie przez klienta cele i strategię firmy.

Dopuszczalne konfiguracje znaku ukazują logo w wersji podstawowej, umieszczanej na materiałach firmowych oraz marketingowych. Dodatkowo ukazane są inne wersje: negatywowa (odwrócone kolory), achromatyczna (kolory szarości).

Konstrukcja znaku to nic innego jak rysunek techniczny zawierający wymiary i proporcje najważniejszych składowych logo.

Pole ochronne znaku to minimalny, nienaruszalny obszar wokół znaku, w którego obrębie nie może się pojawić żadna obca forma, zarówno graficzna, jak i tekstowa. Dzięki temu zapewniona jest czytelność i schludność przedstawionego znaku.

Każde logo posiada dokładnie wyznaczone kolory, w jakich może zostać użyte. Kolorystyka, powinna być opisana w palecie kolorów CMYK, RGB i często również w PANTONE. Ciekawostką jest to, że każda z palet ma inne zastosowanie.

Znak wodny można rozpoznać zwiększoną przezroczystością. Zapobiega przywłaszczaniu materiałów, które są własnością firmy.

Typografia określa rodzaj czcionek, które zostały zastosowane w logotypie. Przy tworzeniu kolejnych elementów identyfikacji wizualnej, ważne jest, aby ściśle trzymać się określonych wcześniej fontów.

Skalowanie odbywa się poprzez proporcjonalne powiększenie lub pomniejszenie całego znaku wraz z typografią.

W księdze znaku logo przedstawione jest na tłach jednolitych oraz niejednolitych. Wizualizuje to praktyczne zastosowanie logotypu.

Przykładami niedopuszczalnych modyfikacji mogą być:

  • zmiany typografii w logo znaku, elementy graficzne lub typograficzne umieszczone zbyt blisko znaku,
  • zmiana kolorystyki znaku, używanie znaku w słabej jakości,
  • zmiany wielkości bez zachowania proporcji,
  • umieszczanie logotypu na tle o zbyt zbliżonych kolorach,
  • zmiany wielkości poszczególnych elementów znaku,
  • stosowanie znaku poniżej dopuszczalnej wielkości minimalnej.

„Projektowanie logo nie kończy się na stworzeniu logotypu. To wierzchołek góry lodowej, którą widzi klient. Podstawą tej góry jest księga znaku ”

Księga znaku pozwala wyeliminować ewentualne niedomówienia związane z niewłaściwym użyciem logotypu. Przez to może oszczędzić również czas tak samo Tobie, jak i osobom, które będą pracowały przy logo Twojej firmy. Wyeliminowane błędy + oszczędność czasu = oszczędność pieniędzy. Dlatego warto powierzyć projekt ekspertom, a nie freelancerowi, który wyśle jedynie logo w formacie jpg.

Przykładowe Księgi Znaku

Opracowanie logotypu oraz (publiczna) podstawowa księga znaku dla Polskiego Rejestru Statków autorstwa RDBM.pl: https://www.prs.pl/uploads/ksiega_znaku_prs_web.pdf

Etapy pracy nad Księgą Znaku

Zaczynamy od pytań:

  1. Po co Tobie księga znaku?
  2. Jakie działy/departamenty korzystają z logotypu?
  3. Gdzie jest umieszczone Twoje logo? Teraz – wypisz wszystkie miejsca.
  4. Gdzie będzie umieszczone Twoje logo za rok, za 3 lata, za 5 lat?
  5. Gdzie chcesz umieścić najmniejszy logotyp swojej firmy?
  6. Gdzie chcesz umieścić największy logotypów swojej firmy?

10 najważniejszych pytań dotyczących Księgi Znaku – FAQ Księga Znaku

Co to jest księga znaku?

Księga znaku to instrukcja obsługi logo, stworzona przez autora po to, by ułatwić prawidłowe używanie go przez inne osoby, pracowników firmy, drukarnie, twórców identyfikacji wizualnej, twórców kampanii reklamowej.

Jakie parametry ma logo?

Logo ma ściśle określone parametry, takie jak kolorystyka, typografia, pole ochronne czy proporcje.

Co jest potrzebne do stworzenia księgi znaku?

Do stworzenia księgi znaku potrzeba precyzji, dokładności, doświadczenia, a także odpowiednio dużej ilości czasu. Przed przystąpieniem do tworzenia księgi znaku należy przemyśleć, w jakich miejscach będzie wykorzystywane logo i jaki cel ma spełniać jego widoczność na danym nośniku – reklamowy, sprzedażowy, wizerunkowy, employer brandingowy.

Dlaczego warto stworzyć księgę znaku?

Księga znaku jest kolejnym etapem pracy nad logo, jest wręcz naturalną jego kontynuacją.

Jakie elementy powinna zawierać księga znaku?

Standardowa księga znaku składa się z takich elementów jak: geneza powstania logo, podstawowa wersja znaku, alternatywne wersje znaku, konstrukcja znaku, pole ochronne oraz pole podstawowe znaku, kolorystyka znaku, typografia znaku, skalowanie i minimalne rozmiary znaku, stosowanie znaku na różnych tłach, niedopuszczalne modyfikacje.

Co to jest podstawowa wersja znaku?

Podstawowa wersja znaku to najważniejszy element identyfikacji wizualnej firmy. W zależności od projektu, jest to logo(logo oparte tylko o sygnet bez typografii) lub zestawienie sygnetu (element graficzny logo) i nazwy firmy – tworzące łącznie logotyp.

Dlaczego warto rozpoczynać księgę znaku od rozdziału dotyczącego genezy powstania logo?

Geneza powstania logo pomoże lepiej zrozumieć zasady stosowania danego znaku, poznając jego znaczenie i genezę powstania (w tym, cele klienta).

Jakie informacje można znaleźć w rozdziale o podstawowej wersji znaku?

W rozdziale o podstawowej wersji znaku można znaleźć informacje o tym, jak wygląda logo w jego podstawowej formie, zarówno na jasnym, jak i na ciemnym tle (w kontrze).

Jakie są zalety stworzenia księgi znaku?

Zalety stworzenia księgi znaku to przede wszystkim lepsza organizacja pracy nad logo oraz możliwość łatwiejszego przekazywania informacji o nim innym osobom.

Do czego może się przydać księga znaku?

Księga znaku może się przydać na etapie rejestrowania nowego znaku w Urzędzie Patentowym oraz podczas ewentualnych konsultacji prawniczych w kwestiach praw autorskich.