Narzędzia analityczne wycofane przez Facebook w 2021 r.
Facebook w związku ze zmianami w polityce systemu iOS 14 na urządzeniach firmy Apple - Iphone, Ipad i Mac (więcej na ten temat pod linkiem https://bit.ly/37mZNAg) zdecydowało się usunąć trzy narzędzia analityczne, które cieszyły się dużą popularnością wśród osób zajmujących się marketingiem na platformie Marka Zuckerberga.
Jakie to narzędzia i co oznacza ich usunięcie? Czy zostaną zastąpione? Co to oznacza dla marketerów?
Facebook Analytics - do 30.06.2021 r.
Te narzędzie to odpowiednik Google Analytics, mierzący konwersje i wyniki z fanpage firmowych w połączeniu z aplikacjami mobilnymi oraz stronami internetowymi (używającymi pixela Facebook). W związku z tym nie mamy już możliwości tworzenia filtrów dotyczących różnych grup odbiorców i ich konwersji, a także tworzenia lejków sprzedażowych.
Facebook Audience Insights - do 01.07.2021 r.
Poprzez Insights mogliśmy określić wiele czynników jeśli chodzi o grupy odbiorców na danym terenie, określając i klasyfikując m.in. płeć, wiek, zainteresowania i innych. Była również możliwość zapisywania danych grup i wykorzystywania ich w kampaniach płatnych.
Facebook Attribution - do 31.08.2021 r.
Atrybucje dawały nam możliwość mierzenia interakcji (like, komentarze, udostępnienia) przed konwersjami zakupowymi na naszych fanpage firmowych. Szczególnie było to przydatne w przypadku fanpage wykorzystujących przekierowania do sklepów internetowych lub bezpośrednio sprzedających przez Facebook swoje towary i usługi.
Co w zamian? Business Suite i co jeszcze?
W chwili obecnej funkcje 3 wymienionych narzędzi przejmie Facebook Business Suite, a więc narzędzie mające na celu ujednolicić procesy analityczno - wytwórcze. Plusem tego rozwiązania jest możliwość korzystania na telefonach komórkowych, stosunkowo prosty design i szybszy dostęp do kluczowych funkcji. Minusem jest z pewnością dużo mniej funkcjonalności w stosunku do wyżej wymienionych narzędzi, a tym samym mniejsza ilość danych. Z pewnością jest to utrudnienie dla osób wnikliwie analizujących dane i opierających marketing reklam Facebook na liczbach.
Część danych znajdziemy również na Menedżerach Facebooka - Reklam (do kampanii płatnych - tworzenie i analiza) i Zdarzeń (zarządzanie API i pixelami konwersji wykorzystującymi strony internetowe).
Co oznaczają zmiany dla marketerów?
Na ten moment Facebook zapowiada pracę nad narzędziem ułatwiającym badanie konwersji i statystyk, póki co brak informacji o funkcjonalności i terminie wprowadzenia tego udogodnienia.
W chwili obecnej w narzędziu Business Suite brakuje wielu rzeczy znanych nam z 3 narzędzi analitycznych powyżej, co z całą pewnością jest utrudnieniem w codziennej pracy osób zajmujących się analizą i reklamą na Facebook. Obecnie takie cechy jak doświadczenie i intuicja zyskały w codziennej pracy osób zajmujących się promocją Fanpage.
Podsumowanie
Reasumując wszystkie opisane powyżej rzeczy, w chwili obecnej możliwość zaplanowania efektywnej kampanii płatnej oraz analiza poprzednich wyników z przeszłości została w sporym stopniu ograniczona - to największy minus wycofania trzech opisanych powyżej narzędzi analitycznych. Plusem jest z całą pewnością intuicyjność, prostota i fakt, że większość działań można zrobić z perspektywy Business Suite.
Czekamy zatem na spełnienie obietnicy o nowych rozwiązaniach od Facebooka mającymi na celu dokładniejsze planowanie i analizę kampanii.