Coraz więcej mówi się o przepisie, który ma zmienić wygląd naszych miast – również Gdańska. Uchwała obowiązuje od września 2015 roku, ale czas na dostosowanie się do niej jeszcze nie minął – stanie się to niebawem – dokładnie 2 kwietnia. Jakie reklamy są dozwolone, jakie niedozwolone i na jakie strefy podzielony został Gdańsk?
Zacznijmy od tego, po co w ogóle została wprowadzona uchwała krajobrazowa. To odpowiedź na wygląd polskich miast, który zmienił się przez napływ różnego rodzaju reklam, banerów czy szyldów. W samym Gdańsku można znaleźć mnóstwo takich miejsc, na przykład na Wrzeszczu:
Z pewnością znalazłoby się kilka miejsc jeszcze bardziej „zaśmieconych reklamami”. Banery wręcz krzyczą, firmy je wystawiające prześcigają się w pstrokatości reklam. Do tego dochodzą bloki, w których okna niekiedy są zasłaniane ogromnymi reklamami, czy pobocza dróg pozastawiane bilbordami, niekiedy w bezpośrednim sąsiedztwie skrzyżowań. Wiele jest też innych problemów.
Uchwała Krajobrazowa z 11 września 2015 roku ma powiedzieć: dość. Od tej pory miasta mają mieć o wiele większy wpływ na ich zagospodarowanie w zakresie reklam, szyldów, bilbordów czy banerów.
Jakie reklamy będą w Gdańsku dopuszczalne, a jakie powinny zostać usunięte do 2 kwietnia? Te zasady dokładnie określa Uchwała Krajobrazowa Gdańska, a na tej stronie można przeczytać, które praktyki są złe i niedopuszczalne, a które zalecane. Oprócz tego odpowiednie podstrony zawierają propozycje sposobu umieszczania szyldów, a także wymiary, jakie powinna mieć reklama. Wyszczególnione są różne typu lokali.
Przykładowo, szyld równoległy nad witryną sklepową może mieć maksymalnie 70 cm wysokości, a jego szerokość nie może być dłuższa niż szerokość witryny i okien. Określona jest też grubość – w tym przypadku 3 cm.
Oczywiście nie wszędzie w Gdańsku obowiązują te same zasady. Pewne nośniki reklamowe, jak na przykład szyld na dachu, są zakazane w całym mieście, jednak podział na strefy określa, gdzie obowiązuje dany zbiór zasad.
Strefy zostały podzielone następująco:
- S0: tereny zabytkowe o szczególnym znaczeniu historycznym
- SR: tereny wpisane do rejestru zabytków zawierające m.in. historyczną zabudowę wokół Głównego Miasta, Biskupią Górę, Starą Oliwę, rejon Jaśkowej Doliny czy Św. Wojciech
- SZ: tereny zieleni. Wliczamy w to m.in. Trójmiejski Park Krajobrazowy, Wyspę Sobieszewską, Park im. Ronalda Reagana, Park im. Jana Pawła II oraz tereny Żuław
- S1: obszary cenne krajobrazowo, czyli m.in. Młode Miasto, Dolny Wrzeszcz, rejon Kanału Raduni czy Strzyża
- S2: modernistyczne dzielnice mieszkaniowe, czyli m.in. Nowy Port, Brzeźno, Zaspa, Przymorze, Suchanino i Stogi
- S3: obszar zróżnicowanej, nowoczesnej zabudowy mieszkaniowej, czyli m.in. Chełm, Jasień, Osowa, rejon ul. Jana z Kolna
- SI: strefa indywidualnej promocji, na którym znajdują się duże obiekty widowiskowo-sportowe jak: Hala Ergo Arena, Hala Olivia, stadion Energa Gdańsk
- SP: strefa przemysłowo-usługowa obejmująca m.in. lotnisko, rafinerię, tereny portowe oraz centra handlowe przy Zachodniej Obwodnicy Gdańska
Aby dowiedzieć się więcej na temat tego, co można, a czego nie wolno umieszczać, najlepiej odwiedzić stronę http://www.uchwalakrajobrazowagdanska.pl/ na której w łatwy, intuicyjny sposób można znaleźć interesujące nas zagadnienia.