4 lata temu

Ustawa Krajobrazowa Gdańska – co powinieneś wiedzieć?

Coraz więcej mówi się o przepisie, który ma zmienić wygląd naszych miast – również Gdańska. Uchwała obowiązuje od września 2015 roku, ale czas na dostosowanie się do niej jeszcze nie minął – stanie się to niebawem –  dokładnie 2 kwietnia. Jakie reklamy są dozwolone, jakie niedozwolone i na jakie strefy podzielony został Gdańsk?

Zacznijmy od tego, po co w ogóle została wprowadzona uchwała krajobrazowa. To odpowiedź na wygląd polskich miast, który zmienił się przez napływ różnego rodzaju reklam, banerów czy szyldów. W samym Gdańsku można znaleźć mnóstwo takich miejsc, na przykład na Wrzeszczu:

Z pewnością znalazłoby się kilka miejsc jeszcze bardziej „zaśmieconych reklamami”. Banery wręcz krzyczą, firmy je wystawiające prześcigają się w pstrokatości reklam. Do tego dochodzą bloki, w których okna niekiedy są zasłaniane ogromnymi reklamami, czy pobocza dróg pozastawiane bilbordami, niekiedy w bezpośrednim sąsiedztwie skrzyżowań. Wiele jest też innych problemów.

Uchwała Krajobrazowa z 11 września 2015 roku ma powiedzieć: dość. Od tej pory miasta mają mieć o wiele większy wpływ na ich zagospodarowanie w zakresie reklam, szyldów, bilbordów czy banerów.

Jakie reklamy będą w Gdańsku dopuszczalne, a jakie powinny zostać usunięte do 2 kwietnia? Te zasady dokładnie określa Uchwała Krajobrazowa Gdańska, a na tej stronie można przeczytać, które praktyki są złe i niedopuszczalne, a które zalecane. Oprócz tego odpowiednie podstrony zawierają propozycje sposobu umieszczania szyldów, a także wymiary, jakie powinna mieć reklama. Wyszczególnione są różne typu lokali.

Przykładowo, szyld równoległy nad witryną sklepową może mieć maksymalnie 70 cm wysokości, a jego szerokość nie może być dłuższa niż szerokość witryny i okien. Określona jest też grubość – w tym przypadku 3 cm.

Oczywiście nie wszędzie w Gdańsku obowiązują te same zasady. Pewne nośniki reklamowe, jak na przykład szyld na dachu, są zakazane w całym mieście, jednak podział na strefy określa, gdzie obowiązuje dany zbiór zasad.

Strefy zostały podzielone następująco:

  • S0: tereny zabytkowe o szczególnym znaczeniu historycznym
  • SR: tereny wpisane do rejestru zabytków zawierające m.in. historyczną zabudowę wokół Głównego Miasta, Biskupią Górę, Starą Oliwę, rejon Jaśkowej Doliny czy Św. Wojciech
  • SZ: tereny zieleni. Wliczamy w to m.in. Trójmiejski Park Krajobrazowy, Wyspę Sobieszewską, Park im. Ronalda Reagana, Park im. Jana Pawła II oraz tereny Żuław
  • S1: obszary cenne krajobrazowo, czyli m.in. Młode Miasto, Dolny Wrzeszcz, rejon Kanału Raduni czy Strzyża
  • S2: modernistyczne dzielnice mieszkaniowe, czyli m.in. Nowy Port, Brzeźno, Zaspa, Przymorze, Suchanino i Stogi
  • S3: obszar zróżnicowanej, nowoczesnej zabudowy mieszkaniowej, czyli m.in. Chełm, Jasień, Osowa, rejon ul. Jana z Kolna
  • SI: strefa indywidualnej promocji, na którym znajdują się duże obiekty widowiskowo-sportowe jak: Hala Ergo Arena, Hala Olivia, stadion Energa Gdańsk
  • SP: strefa przemysłowo-usługowa obejmująca m.in. lotnisko, rafinerię, tereny portowe oraz centra handlowe przy Zachodniej Obwodnicy Gdańska

Aby dowiedzieć się więcej na temat tego, co można, a czego nie wolno umieszczać, najlepiej odwiedzić stronę http://www.uchwalakrajobrazowagdanska.pl/ na której w łatwy, intuicyjny sposób można znaleźć interesujące nas zagadnienia.

RDB News

Wszystkie

Najpopularniejsze gadżety reklamowe 2025 – jak kształtują się noworoczne trendy?
Gadżety reklamowe to jeden z najistotniejszych elementów efektywnej kampanii marketingowej, która umożliwi wzrost rozpoznawalności i zwiększenie zaangażowania klientów.

Kontakt

Porozmawiajmy!

Marketing Outsourcing

Stworzymy dla Ciebie dział marketingu i co miesiąc będziemy raportować o wynikach! Poprowadzimy media społecznościowe, płatne kampanie, polepszymy pozycjonowanie w Googlach, czy stronę www. Zapytaj co, jeszcze możemy dla Ciebie zrobić!

Branding

Tworzymy spójny wizerunek marki, która na tle konkurencji zapada w pamięć. Stwórz skuteczną strategię dla własnej marki i przybliż do siebie konsumentów.

Social Media

Kanały komunikacji są niezbędne w każdej firmie. Platformy społecznościowe wykorzystują elementy video, grafiki oraz copywriting. Przygotujemy strategię dla Twojej marki, która będzie kluczem do sukcesu i sprawi, że jej obecność w social media będzie spójna, regularna i sensowna.

Pozycjonowanie stron

Optymalizacja stron internetowych, która przyniesie zysk w postaci większej liczby wyświetleń, wejść, zapytań i konwersji na kluczowe frazy dla Twojego biznesu.

Video&Photo

Chcesz zbudować solidny content photo&video? Masz pomysł, ale brakuje Tobie osób do jego realizacji? Napisz do nas!
Wysyłając formularz zgłoszeniowy potwierdzasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez ReklamaDlaBiznesu.pl Sp. z o.o. w Kobiernicach oraz przesyłanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na podany adres e-mail.