Damian Marchlewski4 miesiące temu

Elementy, które musi zawierać księga znaku i dlaczego?

Definicja Księgi Znaku

Zacznijmy od początku. Czym tak w ogóle jest księga znaku ?
Dla tych, którzy jeszcze nie wiedzą — przedstawiamy definicję księgi znaku — księga znaku to nic innego jak instrukcja obsługi logo, stworzona przez autora po to, by ułatwić prawidłowe używanie go przez inne osoby, drukarnie, agencji i studia projektowe.

Elementy Księgi Znaku

Standardowa księga znaku składa się z takich elementów jak:

  • Geneza logo
  • Dopuszczalne konfiguracje znaku
  • Konstrukcja znaku
  • Pole ochronne znaku
  • Kolorystyka podstawowa i uzupełniająca
  • Znak wodny
  • Typografia znaku
  • Skalowanie i minimalne rozmiary znaku
  • Stosowanie znaku na różnych tłach
  • Niedopuszczalne modyfikacje

genezie logo zawarte są informacje dotyczące zasad stosowania danego znaku. Pozwala poznać historię firmy, znaczenie symboliczne logo oraz założone sobie przez klienta cele i strategię firmy.

Dopuszczalne konfiguracje znaku ukazują logo w wersji podstawowej, umieszczanej na materiałach firmowych oraz marketingowych. Dodatkowo ukazane są inne wersje: negatywowa (odwrócone kolory), achromatyczna (kolory szarości).

Konstrukcja znaku to nic innego jak rysunek techniczny zawierający wymiary i proporcje najważniejszych składowych logo.

Pole ochronne znaku to minimalny, nienaruszalny obszar wokół znaku, w którego obrębie nie może się pojawić żadna obca forma, zarówno graficzna, jak i tekstowa. Dzięki temu zapewniona jest czytelność i schludność przedstawionego znaku.

Każde logo posiada dokładnie wyznaczone kolory, w jakich może zostać użyte. Kolorystyka, powinna być opisana w palecie kolorów CMYK, RGB i często również w PANTONE. Ciekawostką jest to, że każda z palet ma inne zastosowanie.

Znak wodny można rozpoznać zwiększoną przezroczystością. Zapobiega przywłaszczaniu materiałów, które są własnością firmy.

Typografia określa rodzaj czcionek, które zostały zastosowane w logotypie. Przy tworzeniu kolejnych elementów identyfikacji wizualnej, ważne jest, aby ściśle trzymać się określonych wcześniej fontów.

Skalowanie odbywa się poprzez proporcjonalne powiększenie lub pomniejszenie całego znaku wraz z typografią.

W księdze znaku logo przedstawione jest na tłach jednolitych oraz niejednolitych. Wizualizuje to praktyczne zastosowanie logotypu.

Przykładami niedopuszczalnych modyfikacji mogą być:

  • zmiany typografii w logo znaku, elementy graficzne lub typograficzne umieszczone zbyt blisko znaku,
  • zmiana kolorystyki znaku, używanie znaku w słabej jakości,
  • zmiany wielkości bez zachowania proporcji,
  • umieszczanie logotypu na tle o zbyt zbliżonych kolorach,
  • zmiany wielkości poszczególnych elementów znaku,
  • stosowanie znaku poniżej dopuszczalnej wielkości minimalnej.

„Projektowanie logo nie kończy się na stworzeniu logotypu. To wierzchołek góry lodowej, którą widzi klient. Podstawą tej góry jest księga znaku ”

Księga znaku pozwala wyeliminować ewentualne niedomówienia związane z niewłaściwym użyciem logotypu. Przez to może oszczędzić również czas tak samo Tobie, jak i osobom, które będą pracowały przy logo Twojej firmy. Wyeliminowane błędy + oszczędność czasu = oszczędność pieniędzy. Dlatego warto powierzyć projekt ekspertom, a nie freelancerowi, który wyśle jedynie logo w formacie jpg.

Przykładowe Księgi Znaku

Opracowanie logotypu oraz (publiczna) podstawowa księga znaku dla Polskiego Rejestru Statków naszego autorstwa: https://www.prs.pl/uploads/ksiega_znaku_prs_web.pdf

RDB News

Wszystkie

Najpopularniejsze gadżety reklamowe 2025 – jak kształtują się noworoczne trendy?
Gadżety reklamowe to jeden z najistotniejszych elementów efektywnej kampanii marketingowej, która umożliwi wzrost rozpoznawalności i zwiększenie zaangażowania klientów.

Kontakt

Porozmawiajmy!

Marketing Outsourcing

Stworzymy dla Ciebie dział marketingu i co miesiąc będziemy raportować o wynikach! Poprowadzimy media społecznościowe, płatne kampanie, polepszymy pozycjonowanie w Googlach, czy stronę www. Zapytaj co, jeszcze możemy dla Ciebie zrobić!

Branding

Tworzymy spójny wizerunek marki, która na tle konkurencji zapada w pamięć. Stwórz skuteczną strategię dla własnej marki i przybliż do siebie konsumentów.

Social Media

Kanały komunikacji są niezbędne w każdej firmie. Platformy społecznościowe wykorzystują elementy video, grafiki oraz copywriting. Przygotujemy strategię dla Twojej marki, która będzie kluczem do sukcesu i sprawi, że jej obecność w social media będzie spójna, regularna i sensowna.

Pozycjonowanie stron

Optymalizacja stron internetowych, która przyniesie zysk w postaci większej liczby wyświetleń, wejść, zapytań i konwersji na kluczowe frazy dla Twojego biznesu.

Video&Photo

Chcesz zbudować solidny content photo&video? Masz pomysł, ale brakuje Tobie osób do jego realizacji? Napisz do nas!
Wysyłając formularz zgłoszeniowy potwierdzasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez ReklamaDlaBiznesu.pl Sp. z o.o. w Kobiernicach oraz przesyłanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na podany adres e-mail.