Zastanawiacie się czasem, dlaczego gdy tylko pomyślicie o nowych spodniach, to w trakcie przeglądania Internetu reklamy obcisłych jeansów zaczynają was bombardować z każdej strony? Jak to się dzieje, że na górze strony, po bokach lub po środku, w formie video, graficznie czy hasłowo widzicie ubrania wszędzie? Czym są te wszystkie impulsy do wymiany garderoby?
To reklamy displayowe, czyli jedna z ważniejszych technik promocji firm w Internecie.
Reklamy displayowe jak można zauważyć mają różne formaty. Gdy odwiedzamy portale internetowe, to możemy takie treści zobaczyć praktycznie w każdym wolnym miejscu witryny. Ciekawią Was jak wyglądają formaty takich reklam? Możliwe, że wcześniej nie postrzegaliście niektórych kreacji jako reklamy. Przedstawię Wam dzisiaj najważniejsze rodzaje reklam displayowych, które każdy marketer powinien znać, a także w jakich przypadkach powinniśmy je stosować.
Reklamy Stałe
To reklamy, które są „na stałe” osadzone w danym miejscu witryny. Nie zakrywają żadnych treści, nie uciekają przed użytkownikiem z przyciskiem do ich zamknięcia. Wyróżniamy tu kilka formatów takich reklam
-
Billboard – jest to jedna z najczęściej wykorzystywanych form reklamy displayowej. Umieszczany zawsze w widocznym miejscu na górze witryny. Umieszczanie takiego formatu na górze strony naturalnie przyciąga wzrok i świetnie się sprawdzi w przypadku kampanii wizerunkowych. Mamy kilka rodzajów formatu billboard, które różnią się wielkością i pozycją na stronie.
- Double Billboard – o wymiarach 750x200 nie przejdziemy obojętnie koło takiej reklamy. Zwykle umieszczana jest tuż pod nagłówkiem witryny.
- Triple Billboard – większy i wykorzystywany jako alternatywa dla bliboardu podwójnego. Jego wymiary to 750x300
- Wideboard – naprawdę spory format bo aż 940x200 pikseli.
- Mega Double Billboard – największa forma płaskiej reklamy 940x300 pikseli.
- Rectangle (boks śródtekstowy) – Ten format możemy zwykle spotkać po prawej lub lewej stronie w tak zwanej pomocniczej kolumnie. Dodatkowo w przypadków artykułów zamieszczanych na stronach, możemy go spotkać wewnątrz treści. Jego wymiary to 300x250.
- Skyscraper - nazwany również banerem pionowym, występuje zwykle jako dodatkowa kolumna po lewej lub prawie stronie witryny. Często jest ukryte w nim hiperłącze przenoszące od razu nas na stronę reklamodawcy. Jego wymiary to 120x600 lub 160x600 pikseli.
- Halfpage (Mega Skyscraper) – jest po prostuwiększą (300x600) formą Skyscraper i występuje zwykle po prawej stronie witryny.
Reklamy uruchamiane na warstwie
Na pewno kojarzycie te reklamy, które zwykle irytują sprytnie ukrytym, bądź bardzo małym przyciskiem służącym do zamknięcia. Reklama taka uruchamia się na osobnej warstwie, a nie na stronie, dlatego jej zamknięcie powoduje zniknięcie tylko reklamy, a nie całej witryny. Takie reklamy potrafią być bardzo uciążliwe ze względu na zasłanianie treści z „drugiej warstwy”.
W przypadku tej grupy wyróżniamy 3 najpopularniejsze formaty reklam:
- Brandmark – potrafi przybierać różne kształty w ramach maksymalnej wielkości 300x300 pikseli.
I dwie formy o dowolnych wymiarach:
- Toplayer – w zależności od tego jak został zaprojektowany przez dowolność swoich rozmiarów może przykrywać nawet całą stronę internetową. Toplayer powinien się kojarzyć przede wszystkim z animacją, która ma zachęcić użytkownika do kliknięcia i przejścia do strony reklamodawcy.
- xHTML -jest bardzo podobną formą do Toplayer. Aby łatwo odnotować różnicę między tymi dwiema reklamami, można przypomnieć sobie zasadę o kwadratach i prostokątach. Kwadrat jest prostokątem, ale prostokąt nigdy nie będzie kwadratem. Toplayer może przyjąć formę reklamy xHTML, ale xHTML nigdy nie przyjmie formy Toplayer, gdyż jest pełnoekranową kreacją animowaną.
Reklamy In-stream
Tego typu reklamy powinny kojarzyć wam się z kreacją video. Oglądacie film na Youtube, aż tu nagle koncert Pink Floyd przerwa reklama. Do tego typu reklam należą te, które mogą przerwać film, bądź pojawić się na jego początku lub na końcu. Mówi się, że w reklamach video kluczowe jest pierwsze 5 sekund, aby zainteresować odbiorcę swoim produktem czy usługami, gdyż w trakcie tego czasu użytkownik zwykle nie może reklamy wyłączyć lub pominąć. Oczywiście, można zawsze po prostu wyłączyć film lub program, ale kto z nas przerwie „Kuchenne Rewolucje”, aby tylko nie obejrzeć reklamy.
Wśród typu in-stream wyróżniamy:
- Formy linearne – przerywają nam oglądanie filmów w sieci, lub nie pozwalają ich odtworzyć, bez wcześniejszego obejrzenia reklamy.
- Formy nielinearne – te są o wiele bardziej łaskawe, gdyż pozwalają posłuchać koncertu na Youtube bez przerywania go reklamami, natomiast te formy tylko widzimy trakcie filmów, gdyż pozbawione są dźwięków.
Plan na kampanię
Jeżeli planujecie wizerunkową kampanię banerową, nastawioną na budowanie świadomości marki idealnie do tego typu działań sprawdzi się zasada „od największego do najmniejszego”. Oczywiście nie jest to żadną regułą, gdyż w marketingu należy zaskakiwać. Natomiast w większości przypadków ta zasada się sprawdzi.
Kampanię powinniśmy rozpocząć z przytupem. Wybrać jeden z większych formatów jak Double Billboard, Triple Billboard, Wideboard czy Mega Double Billboard. Pokażcie światu swoją kreację, produkt, markę. Ze względu na powierzchnię reklamową będzie to najdroższy etap kampanii, ale uwierzcie warto. Gdy już potencjalni klienci zapoznają się z Twoją marką, to będą ją kojarzyć z danymi produktami, jakością itd.
Przypominajcie się ze swoją ofertą na portalach branżowych. Do tego świetnie sprawdzą się mniejsze i tańsze formaty takie jak Halfpage czy Skyscraper.
Aby przekonać niezdecydowanych w ostatnim etapie kampanii na najmniejszych formach reklamowych jak Rectangle, możecie zaoferować im rabat lub zniżkę, która zwiększy prawdopodobieństwo konwersji.
Oczywiście wszystkie wymienione wcześniej formaty nie są jedynymi jakie możecie spotkać i wykorzystać w przypadku reklamy displayowej, ale z pewnością są najważniejszymi z nich. Pozwolą Wam swobodniej poruszać się w świecie marketingu w sieci, planować przyszłe kampanie, czy sprawdzać działania konkurencji. Warto poświęcić więcej czasu na początku, aby w przyszłości mieć wiedzę dotyczącą wszystkich narzędzi, formatów i opcji jakimi możemy operować tworząc bardzo rozbudowane kampanie w Internecie.
Pamiętajcie, że nigdy nie ma złotego środka na wszystko. Zawsze należy: próbować, analizować, testować. Nie mogę Wam obiecać, że stosując te rady sprzedacie swój produkt, natomiast mogę obiecać, że dzięki tym wskazówkom lepiej będziecie rozumieli świat reklam.