Czy warto prowadzić Social Media firmy?
Czy można prowadzić biznes bez prowadzenia social mediów? Wiele firm, które ich nie prowadzą, uważa, że w biznesie nie mają one znaczenia, lub wręcz, że ich prowadzenie byłoby nieetyczne. Czy to prawda?
Łamanie schematów to wciąż najskuteczniejszy poziom marketingu online. Wiele firm, które nie mają na siebie pomysłu uważają, że „tradycyjny” marketing, który zaczyna się i kończy na wykonaniu ulotki promocyjnej wystarczy – bo klienci „i tak tego nie czytają”. Czy aby na pewno?
Biznes by mieć kontakt z realnymi odbiorcami marki musi mieć jak najwięcej punktów styku z klientem. Im więcej możliwości kontaktu z marką, tym więcej jej atutów. Potencjalny klient musi spotkać się co najmniej 5 razy z marką by podjąć decyzje zakupową. Czy da się więc być autentycznym, posiadając jedynie stronę www?
Rozpoczynając przygodę z Social Mediami należy przede wszystkim wziąć pod uwagę wybór odpowiedniej platformy, poprzez którą chcemy się komunikować, z naszymi odbiorcami. Stąd też ważne jest, by zrobić analizę grupy docelowej, do której chcemy trafiać. Przykładowo komunikując się jako marka oferująca usługi kosmetyczne warto wziąć pod uwagę takie platformy jak: Facebook, Instagram czy Pinterest. Mając markę osobistą nie można zapomnieć o Linkedin i Youtube.
Coraz więcej uwagi zwraca się na dotarcie do grupy docelowej w nietypowych miejscach, tam gdzie znajdują się nasi potencjalni odbiorcy, np. grupy na Facebooku czy fora branżowe.
Checklista – przy budowaniu fanpage
Na co należy zwrócić uwagę budując fanpage? Przede wszystkim na spójność wizualna komunikatów, dobrej jakości zdjęcia wrzucane na posty i harmonogram działań. Czy nie jest przypadkiem tak, że brak planu powoduje, że posty wrzucane są chaotycznie, tylko wtedy kiedy jest „ku temu
okazja”?
„Zaplanuj swoja komunikacje w social mediach i dostosuj język komunikatów do grupy docelowej. Stwórz kalendarz, który pomoże Ci konsekwentnie prowadzić swoją markę. Zadbaj o recenzje – to one są ambasadorami Twojej marki online.”
Budując fanpage, należy pamiętać, ze jest to zobowiązanie, które ciągnie za sobą konsekwencje w postaci angażowania naszego czasu. Co myślimy, gdy wchodzimy na fanpage, na którym opublikowano posta rok temu? Dla mnie jest to znak, że albo firma zawiesiła swoja działalność, albo porzuciła swoich odbiorców, bo nie widziała w prowadzeniu SM celu.
W skrócie nieprzemyślany marketing.
Jakie publikować posty, by poszerzać zasięgi?
1) Posty angażujące, w których zachęcamy do np. głosowania przy budowie naszej marki
2) Posty promujące markę – szczególnie w formacie video, czy w postaci konkursu
3) Posty wizerunkowe – „Hej, czy wiecie już, że otworzyliśmy swój kolejny punkt dla Was w nowej lokalizacji?”
4) Posty społecznościowe – „Takie opinie zawsze nas cieszą [i tu printscreen opinii od naszego klienta -/bez danych osobowych/]
5) Posty sprzedażowe – „Mamy dla Ciebie świetną wiadomość, od dziś w naszej ofercie znajdziesz …”
Nie zapominaj, tworząc posty, że social media to nie miejsce na twardą sprzedaż (tzn. hard sell), a tak naprawdę na budowanie szerokiego audytorium. Komunikaty mają angażować społeczność, kto lubi fanpage, które ciągle coś sprzedają?
Nie oznacza to jednak, że powinniśmy zapominać o zbudowaniu sklepu na Facebooku, który może pomóc nam w oznaczaniu produktów na zdjęciu i w łatwy sposób przekierowanie klienta „do koszyka”.
Social Media – zysk x2
The last but not least, należy zwrócić uwagę, na funkcje, która coraz częściej spełniają fanpage, nie jest to informacja produktowa, ale post o nowym wpisie na naszym blogu. Bardzo ciekawy sposób budowania podwójnego punktu styku z naszym potencjalnym klientem. Nasi stali klienci wiedza, że coś się u nas dzieje, jednocześnie komentując takiego posta, zwiększają zasięg i budują zaangażowanie innych uczestników social mediów, którzy dotąd nie mieli okazji spotkać się z naszą marka.
Sprawdź gdzie są Twoi odbiorcy i jak się komunikują. Wykorzystał potencjał grup na Facebooku i zacznij się w nich udzielać. Tworząc markę osobistą, nie zapominaj o tym, by odpowiadać na komentarze i wspierać swoje działania wizerunkowe zdjęciami zadowolonych fanów. To oni są najlepszymi ambasadorami Twojej marki.
Tworząc fanpage pamiętaj o tym by:
- Wgrać logo dobrej jakości na swój profil jako zdjęcie profilowe
- Skomponować ciekawe tło fanpage, które będzie tematycznie związane z Twoja oferta
- Napisać BIO, czyli opis tego, kim jest Twoja marka i dlaczego powstała (Twoi fani chętniej przeczytają opis dlaczego marka istnieje niż to, w którym roku i przez kogo została założona)
- Dopasować język do komunikatów
- Przygotować harmonogram postów na najbliższy miesiąc
- Zaprezentować członków Twojego zespołu, który współtworzy markę
- Zaplanować angażujące posty\
- Zaplanować, w jaki sposób mógłbyś zebrać większą grupę followersów
- Zaplanować grafik postów np. w kalendarzu Google, tak by przynajmniej raz w miesiącu publikować\
- Zachęcić klientów, by recenzowali produkt na fanpage
Pamiętaj – najważniejszy jest dobry start. Jeżeli uważasz, że Twoja marka powinna mieć spójny wizerunek online i chciałbyś/chciałabyś by nasza agencja w Gdańsku, poprowadziła social media za Ciebie – wypełnij brief i wyślij go do nas. Zaplanujmy wspólnie dobry start.